SCORE Audi A6 Allroad
Meer Audi testsMeer?
de nieuwe Audi TT
de nieuwe Audi TT
Audi A5 / S5
Audi A5 / S5
Na de introductie van de 5,09 m lange Q7 kijken we ook heel anders aan tegen de nieuwe A6 Allroad Quattro, die veel harmonischer en eleganter oogt dan zijn voorganger. Naast een Q7 is het sowieso al een ‘watje’, tenminste voor wat het uitzicht betreft. Waar zijn voorganger nog moeite deed om stoer te lijken, is de nieuwe meer op luxe getrimd. Er is het inmiddels vertrouwde single frame radiatorrooster, dat hier volledig verchroomd is uitgevoerd en lichtjes is ingekort t.o.v. de standaard Avant, zodat de beschermlip vooraan kon worden doorgetrokken. Achteraan is eveneens een beschermlip aangebracht tussen de beide uitlaten. Schitterend chroom zien we ook aan de dakreling. De beschermingselementen rond de wielkasten en dorpels zijn naar keuze in contrasterend matzwart of gewoon in koetswerkkleur leverbaar.
Met uitzondering van de topmotorisatie staat de A6 Allroad Quattro op 17” velgen met 225/55 rubbers. Audi monteert banden voor gebruik op de gewone weg. Wie regelmatig off road wil gaan stoeien, moet in de optielijst duiken en de 18” 245/45 ‘All Terrain’ exemplaren aankruisen. Men moet dan wel rekening houden met een snelheidsbeperking tot 210 km/u. ‘Quattro’ staat in de typeaanduiding van de wagen en betekent hier een zelfsperrend centraal differentieel, dat zuiver mechanisch en bijgevolg zonder vertraging zijn werk doet. Normaal worden de krachten 50/50 verdeeld; in de meest extreme situatie kan tot 754% naar één enkele as gestuurd worden. De A6 Allroad Quattro rijdt standaard rond met een adaptieve luchtvering, zoals die optioneel op de A6 verkrijgbaar is en al lang op de A8 gemonteerd wordt. Hier is er een extra ‘allroad’ positie waarmee de bodemvrijheid tot max. 185 mm toeneemt, 65 mm meer dan bij een A6 Avant. De aanrijhoek vooraan bedraagt 18,3°; achteraan is dat 21,5°. De nieuwste generatie ESP – ESP 8 van Bosch - houdt hier ook rekening met het off road gebruik van de wagen. Met de ESP-toets kiest men de ‘off road’-werkingsmodus, waarna het systeem pas laat zal ingrijpen en voorrang geeft aan het vooruit komen in het terrein.
Audi stelt zijn A6 Allroad Quattro voor met vier verschillende motoren, gelijk verdeeld over benzine en diesel. Bij de benzinemotoren vinden we de 3.2 FSI, een V6 met 255 pk en 330 Nm bij een lage 3250 tr/min. De topmotor is de V8 4.2FSI, goed voor 350 pk en 440 Nm koppel bij een eveneens lage 3500 tr/min. Dieselliefhebbers moeten kiezen tussen de 2.7 TDI of de 3.0 TDI, beiden 6-cilinders in V-constructie. De 2.7 TDI levert normaal 180 pk, maar zal in eigen land ook als dichtgeknepen 163 pk variant gecommercialiseerd worden, om de druk van de schandalig hoge BIV wat te verlichten. Hij levert 380 Nm koppel tussen 1400 en 3300 tr/min. Voor de 3.0 TDI wordt dat 233 pk en 450 Nm tussen 1400 en 3250 tr/min. De 2.7 TDI en 4.2FSI worden altijd gevolgd door een 6-traps Tiptronic met DSP en sportprogramma. De andere motoren laten de keuze tussen manueel schakelen (6-bak) of de Tiptronic-automaat, die overigens ook manueel ingrijpen toelaat via de pook of met schakellepels achter het stuur.
Als eerste reden we met de 2.7 TDI, gezien die in eigenland allicht de meeste kopers zal aantrekken. Bij een kennismaking onder de huid van een A6 Avant Quattro wist deze motor in eigen land niet nadrukkelijk te overtuigen. In de Allroad Quattro, eveneens met Tiptronic-automaat, lag dat anders. Hij toont zich lekker levendig doorheen het ganse toerentalgebied en dat zowel op secundaire wegen als op de snelweg. Motor en bak vinden het uitstekend met elkaar en manueel ingrijpen is nauwelijks noodzakelijk. Enkel op kleine bergachtige wegen kan men meer rijplezier halen door met de schakellepels aan het stuur te jongleren. Een overstap in de 3.2FSI brengt ons in een hogere sfeer: we zijn danig gewend aan de uitstekende moderne diesels, dat we wel eens vergeten dat benzinemotoren ook nog wat te vertellen hebben. Dat geldt zeker voor deze combinatie van de 3.2FSI in de Allroad. De stilte en het gemak waarmee de prestaties worden neergezet zijn hartverwarmend. De wagen hangt zoals gedroomd aan het gas en op de bergkronkels is het stoeien met de schakellepels dolle pret. Een blik op de boordcomputer leert ons echter dat dit pleziertje ook zijn prijs heeft: waarden van 15 l/100 km en meer zijn erger dan het vermanende vingertje van pa en ma toen we nog een korte broek droegen. Wie de A6 Allroad Quattro te enthousiast de sporen geeft, voelt zijn neiging om over de voorwielen te willen wegglijden en de achtersteven een sprongetje naar de buitenkant te laten maken. Nooit verontrustend en nog minder gevaarlijk, maar men kan er maar beter op voorbereid zijn.
Wat moet ik nu met die A6 Allroad Quattro? Als ik een Alpenlander was dan zou ik het wel weten, maar hier bij ons is me dat minder duidelijk. Hij heeft alle kwaliteiten van een A6 Avant met Quattro-aandrijving en dat lijkt ons meer dan voldoende om zelfs de barste Belgische winters door te komen, inclusief één of zelfs drie ritjes naar de wintersporten… als we tenminste niet te zuinig zijn om een stel goede winterbanden aan te schaffen.