de nieuwe Peugeot 207

de nieuwe Peugeot 207
Bekijk 47 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Dit weekend lanceert Peugeot de nieuwe 207 in België. De nieuweling moet een vervolg breien aan het immense succes van de 206, die op zijn beurt de zeer populaire 205 naar de geschiedenisboeken verwees. Om de druk wat te verlichten, houdt Peugeot de 206 nog een tijdje in het aanbod. Voorlopig met alle motorversies, maar wellicht wordt er wat in de uitrustingsmogelijkheden gesnoeid. Zo zou de 206 wat goedkoper kunnen worden. Op dit ogenblik vraagt het merk met de Leeuw voor het optellen van één nummertje ongeveer € 1.500 extra (vanaf € 11.950 voor de 75pk sterke 1.4l benzine met drie deuren). De 207 volgt de nieuwe Renault Clio naar de absolute rand van het B-segment. De nieuweling meet in de lengte 20cm extra, en tikt dus af op 4,03m (B-segment tot 4,05m). In wezen wordt de 207 tussen de huidige 206 en 307 in geparkeerd. Als de 206 definitief met pensioen gaat, gaapt er een gat tussen 107 en 207.

De extra centimeters worden vooral geofferd aan de veiligheid. De dikke neus is voetgangervriendelijk en de kreukelzones absorberen meer dan voorheen. Het resultaat is een (maximum-)score van vijf sterren wanneer de EuroNCAP een 207 tot schroot herleidde. De klant krijgt bij de grotere voetdruk ook extra kofferinhoud. Het bagagecompartiment zwelgt met minimaal 278l, dik 3 emmers meer dan de 206. Het interieur zelf won amper 3cm, maar een aangepaste Őhogere- zithouding zorgt voor een efficiëntere indeling. Dat levert meer beenruimte, een beter overzicht en een algemeen ruimer gevoel op. De vormgeving is een stuk volwassener dan bij de 206. De kunststoffen glanzen minder en de assemblage lijkt degelijker dan voorheen. Iets dat tijdens de testrit door de afwezigheid van parasietgeluiden bevestigd wordt. Het zitmeubilair is ook een opmaat voor de 206. Het steunt beter, vooral aan de onderrug. En nu het stuurwiel niet alleen in de hoogte, maar ook in de diepte verstelbaar is, heb je meer garanties op een goede rijhouding. Door de stuurvelg puur je op drie conventionele, duidelijk afleesbare ronde klokjes. De duurdere versies zijn verkrijgbaar met een tweekleurige binnenruimte.

Het gamma is opgedeeld in twee hoofdstromingen; een elegante reeks en een sportieve serie. De twee zijn van elkaar te onderscheiden door de aankleding, de plaatsing en aan- of afwezigheid van beschermprofielen én een andere snoet. Peugeot wijzigt immers het ganse bumperschild, inclusief de uitloper van de motorkap, de vormgeving van de grille en de positie van de mistlichten. De evenwichtig, geblokte, maar niettemin dynamisch ogende koets zet minstens 1180kg op de weegschaal. Ruim boven de 925kg die een gelijkaardig gemotoriseerde 206 laat optekenen. Toch is dat niet meteen aan de koets te merken, want die voelt eerder licht aan. Vooral de achterportieren voelen en klinken als goedkoop blik. Spijtig ook dat de vormgeving zich door de grote en onnatuurlijk gelijnde spiegels van slag laat brengen.

We opteerden voor deze eerste kennismaking voor de 89pk sterke 1.6l diesel in vijfdeursuitvoering, maar het gamma beslaat daarnaast nog drie benzine- en twee dieselmotoren. Een 75pk sterke 1.4, een variant met 90pk en een 110pk sterke 1.6 zijn er voor de benzinerijders. Wie oliehoudende brandstof tankt kan ook een 1.4 met 68pk of een 1.6 met 110pk kiezen. Onze 1.6 HDi kan met souplesse, vlotte hernemingen en geringe decibelvervuiling overtuigen, ook al vallen de prestaties in de sprint Ődoor het hoge gewicht- tegen. De elektrische stuurbekrachtiging maakt parkeren een makkie, maar toch houden we niet van het onthechte gevoel ervan. De ophanging vreet putten, bulten en kasseien alsof het snoepjes zijn en houdt de koets in de bochten toch vlak. Peugeot heeft dat nog steeds in de vingersij


Geef commentaar
comments by Disqus