SCORE de nieuwe Peugeot 207
Meer Peugeot testsMeer?
Peugeot 206 CC 2.0
Peugeot 206 CC 2.0
Peugeot 206 1.4 HDI XT
Peugeot 206 1.4 HDI XT
De extra centimeters worden vooral geofferd aan de veiligheid. De dikke neus is voetgangervriendelijk en de kreukelzones absorberen meer dan voorheen. Het resultaat is een (maximum-)score van vijf sterren wanneer de EuroNCAP een 207 tot schroot herleidde. De klant krijgt bij de grotere voetdruk ook extra kofferinhoud. Het bagagecompartiment zwelgt met minimaal 278l, dik 3 emmers meer dan de 206. Het interieur zelf won amper 3cm, maar een aangepaste Őhogere- zithouding zorgt voor een efficiëntere indeling. Dat levert meer beenruimte, een beter overzicht en een algemeen ruimer gevoel op. De vormgeving is een stuk volwassener dan bij de 206. De kunststoffen glanzen minder en de assemblage lijkt degelijker dan voorheen. Iets dat tijdens de testrit door de afwezigheid van parasietgeluiden bevestigd wordt. Het zitmeubilair is ook een opmaat voor de 206. Het steunt beter, vooral aan de onderrug. En nu het stuurwiel niet alleen in de hoogte, maar ook in de diepte verstelbaar is, heb je meer garanties op een goede rijhouding. Door de stuurvelg puur je op drie conventionele, duidelijk afleesbare ronde klokjes. De duurdere versies zijn verkrijgbaar met een tweekleurige binnenruimte.
Het gamma is opgedeeld in twee hoofdstromingen; een elegante reeks en een sportieve serie. De twee zijn van elkaar te onderscheiden door de aankleding, de plaatsing en aan- of afwezigheid van beschermprofielen én een andere snoet. Peugeot wijzigt immers het ganse bumperschild, inclusief de uitloper van de motorkap, de vormgeving van de grille en de positie van de mistlichten. De evenwichtig, geblokte, maar niettemin dynamisch ogende koets zet minstens 1180kg op de weegschaal. Ruim boven de 925kg die een gelijkaardig gemotoriseerde 206 laat optekenen. Toch is dat niet meteen aan de koets te merken, want die voelt eerder licht aan. Vooral de achterportieren voelen en klinken als goedkoop blik. Spijtig ook dat de vormgeving zich door de grote en onnatuurlijk gelijnde spiegels van slag laat brengen.
We opteerden voor deze eerste kennismaking voor de 89pk sterke 1.6l diesel in vijfdeursuitvoering, maar het gamma beslaat daarnaast nog drie benzine- en twee dieselmotoren. Een 75pk sterke 1.4, een variant met 90pk en een 110pk sterke 1.6 zijn er voor de benzinerijders. Wie oliehoudende brandstof tankt kan ook een 1.4 met 68pk of een 1.6 met 110pk kiezen. Onze 1.6 HDi kan met souplesse, vlotte hernemingen en geringe decibelvervuiling overtuigen, ook al vallen de prestaties in de sprint Ődoor het hoge gewicht- tegen. De elektrische stuurbekrachtiging maakt parkeren een makkie, maar toch houden we niet van het onthechte gevoel ervan. De ophanging vreet putten, bulten en kasseien alsof het snoepjes zijn en houdt de koets in de bochten toch vlak. Peugeot heeft dat nog steeds in de vingersij