Porsche Cayman zonder 'S'

Porsche Cayman zonder 'S'
Bekijk 8 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Er wordt heel wat afgejammerd in de autosector… Niet zo bij Porsche, waar de verkoopcijfers ongekende hoogten bereiken, waar geïnvesteerd wordt in de uitbouw van fabrieken en waar zelfs mensen worden aangeworven, terwijl de geboden staatssteun vriendelijk maar vastberaden wordt afgewezen. Na de Cayenne – een onverwachte modelevolutie bij Porsche – volgde de Cayman ‘S’ als een veel logischer ‘in between’ de Boxster en de roemrijke 911.

De ontwikkeling van de Cayman begon in 2003 en ‘nieuw’ is enigszins te relativeren, daar de Boxster als uitgangsbasis diende. De coupé-afgeleide van de instap-Porsche – een wagen die bij zijn introductie in 1997 ook niet helemaal ernstig werd genomen door de merkadepten – zit de 911 verdraaid dicht op de hielen en dat niet alleen voor wat het uitzicht betreft… hij rijdt ook als een ‘echte’. Toen het Cayman-project groen licht kreeg, wist niemand precies hoeveel men er zou gaan verkopen. De voorzichtige raming van 5000 stuks voor het boekjaar 2005 – 2006 werd alleen al in de Verenigde Staten vlot overtroffen. Veertrien dagen na de introductie hadden 1000 Amerikanen de bestelbon getekend. Een half jaar later waren 5000 orders binnen van Uncle Sam. Wereldwijd zagen meer dan 10.000 autoliefhebbers een Cayman ‘S’ wel zitten. Het ‘krokodillenbeest’ met Porsche-embleem zal wereldwijd zeker 15.000 mensen enthousiasmeren nu er ook een versie zonder ‘S’ te koop staat. Daarmee stevent Porsche af op een jaarproductie van 100.000 wagens.

De Cayman zonder ‘S’ boet 50 pk in t.o.v. de ‘S’. Dat komt omdat hier een 2.7 6-cilinder boxermotor huist i.p.v. 3.4. Die 2.7 werd het voorbije decennium voortdurend verbeterd, wat resulteerde in een aanzienlijke gewichtsbesparing, zuiniger verbruik en een milieuvriendelijkere werking. Er is vooral de VarioCam Plus als highlight, zoals we die ook bij de 911 en Cayman ‘S’ kennen, met variabele kleppentiming en lifthoogte voor de kleppen. Drie oliepompen zorgen voor een optimale circulatie van de olie voor een betrouwbare smering van alle onderdelen. Van een Porsche, ook al gaat het om een zogeheten toegankelijke wagen voor dagelijks gebruik, verwacht men nog altijd in eerste instantie prestaties en dat geldt dus zeker ook voor deze Cayman. Met 1300 kg totaalgewicht moet elke pk slechts 5,3 kg in beweging krijgen. Per liter cilinderinhoud worden 91,2 pk vrijgemaakt. Dat betekent in samenwerking met de gunstige Cx-waarde van 0,29 een acceleratietijd van 6,1 seconde voor de 0 – 100 oefening en een topsnelheid van 258 km/u. Het maximum vermogen wordt bij 6500 tr/min gehaald; het maximum koppel van 273 Nm staat paraat tussen 4600 en 6000 tr/min. Deze Cayman heeft genoeg aan gemiddeld 9,3 l / 100 km, al is dit uiteraard een zuiver theoretisch cijfer.

Standaard zit de 2.7 boxermotor vast aan een manuele 5-bak. Optioneel is er een 6-bak, die onze voorkeur geniet, met kortere eerste twee verhoudingen. Met de manuele 6-bak haalt de Cayman een top van 260 km/u. Wij vinden het jammer dat deze optie verweven zit in een pakket dat ook nog een 10 mm verlaagde sportophanging omvat en PASM (Porsche Active Suspension Management), dat automatisch de demperregeling stuurt en een comfort/sport omschakeling toelaat. Tot slot is er ook nog de Tiptronic S schakeloptie met in het stuurwiel geïntegreerde knoppen, die de Cayman echter behoorlijk trager maakt (253 km/u en 7,0 s voor de 0 – 100 sprint). Vergeten we evenmin dat de Belgische invoerder een tot 211 pk afgezwakte Cayman aanbiedt tegen 51.546 euro. Dat is 605 euro duurder dan de normale 245 pk versie, wat niet alleen de besparing op de BIV van 2479 euro (2478 i.p.v. 4957 euro) reduceert tot 1874 euro, maar vooral ook de herverkoopkansen op de (buitenlandse) tweedehandsmarkt donkerder kleurt. Iets om goed over na te denken.

Standaard staat de Cayman op 17” velgen met 205/50 rubbers vooraan; 235/50 achteraan. Er zijn rondom geventileerde schijfremmen. De optielijst is lang, al slaat dat vooral op de haast ongelimiteerde mogelijkheden tot personaliseren. We noemen naast het navigatie- en communicatiesysteem het ‘Sport Chronopakket’ voor sportieve bestuurders die hun tijden willen opmeten, de sportzetels met extra zijdelingse steun en de uiterst aantrekkelijke adaptieve sportzetels.

De grote aantrekkingskracht van de Cayman is ontegensprekelijk zijn optische verwantschap met het icoon van het merk – de 911 – en de uiterst handige dubbele koffer – 150 l vooraan + 260 l achter. De zithouding is echter wat minder perfect dan in de 911. Zo staan de pedalen en het stuur niet precies in dezelfde aslijn recht voor de bestuurder. Grote bestuurders – 1,90 m en meer – krijgen problemen met de motorwand die verder achteruitschuiven van de zitting onmogelijk maakt en raken het stuur met de knieën bij enthousiast pedaalgetrappel.

De sound van de Cayman zonder ‘S’ is verleidelijk zoals we dat van een Porsche verwachten. De 5-bak voldoet uitstekend voor speelse uitstappen op secundaire wegen, ook als die niet vlak verlopen. De 50 pk minder t.o.v. de ‘S’ zijn absoluut niet van aard om depressief te worden. Op de snelweg worden de hernemingen boven de 180 à 190 km/u wat fletser. Daar doet de 6-bak na onze eerste ervaringen beter en maakt de ‘S’ echt het verschil. De 6-bak laat zich ook veel soepeler en lichter schakelen, wat zeker bijdraagt tot het rijplezier. Stuurplezier en wegligging zijn van de bovenste plank. Met de Cayman hoopt men net zoals met elke andere Porsche dat er geen einde komt aan de bochten en hellingen, waarbij het feest voortdurend begeleid wordt door een zalig motorgeluid. Voor 51.546 koopt men een schitterende Cayman, al zal de finale factuurprijs ongetwijfeld oplopen tot 65 à 75.000. Dat is 10.769 euro minder dan een Cayman ‘S’ en 30.734 onder de basisprijs voor een 911 Carrera 2. Daarvoor krijgt men een onvervalste Porsche, een uitstekend afgewerkt product, waarmee immens veel rijplezier te halen valt. Vergeten we evenmin het unieke merkimago: voor een Porsche maken zelfs hardnekkige linksrijders nog altijd plaats op de Autobahn en is de kans klein dat een gefrustreerde de carrosserie even ‘aait’ met zijn knipmes. Wij hebben de Cayman alvast in ons hart gesloten!


Geef commentaar
comments by Disqus