SCORE Subaru Impreza 1.5R
Meer Subaru testsMeer?
Subaru B9 Tribeca
Subaru B9 Tribeca
Subaru Forester 2.0X & 2.0XT
Subaru Forester 2.0X & 2.0XT
Je hebt al begrepen dat de Impreza zich met bovenstaand cijfermateriaal niet ontpopt tot een racemachine – een bewering die geenszins voor alle versies opgaat. De haast 1,3 ton zware compacte middenklasser is met de 1.5 maximaal 174km/u snel en haalt 100km/u in iets minder dan 14 tellen. Dat is voldoende om met de verkeersstroom mee te kunnen, maar weinig meer. Anderzijds blijft de Impreza met z’n laag zwaartepunt, uitstekende balans en permanente vierwielaandrijving opvallen met z’n uitzonderlijke weggedrag. De stabiliteit, het bochtengedrag en het fijne stuurgevoel slagen er nog steeds in rijplezier op te wekken. Dan zijn we toch snel geneigd het op leeftijd gekomen interieur door de vingers te zien. Hoewel Subaru erin slaagt het verbruik van z’n grotere boxermotoren aanzienlijk te beperken, blijft dit kleintje – ondanks geavanceerde technologie – wat aan de dorstige kant. Elke honderd kilometer verdwijnt er acht liter uit de tank.
Subaru biedt de 1.5R aan in een berline-uitvoering en als Plus. Die laatste variant houdt zowat het midden tussen een vijfdeurs en een break en beschikt steeds over een hoge (normale) en een lage gearing. Terreinambities kan je het model niet toedichten, maar je kan er voor zo’n compacte en bescheiden gemotoriseerde auto wel een geremde sleep van 1,5 ton aanhangen. De basisuitrusting omvat weinig meer dan het noodzakelijke. We spreken over centrale deurvergrendeling, twee frontale airbags, ABS (stabiliteitscontrole is er niet, en is dankzij de permanente vierwielaandrijving ook grotendeels overbodig), actieve hoofdsteunen en elektrisch bediende ruiten. Er is ook een Comfort-versie die voorzien is van een geluidsinstallatie, klimaatregeling, lichtmetalen 15-duims velgen met bredere banden en zijairbags.
De prijzen dan; de 1.5R is er in z’n basisuitvoering vanaf € 17.445. De Plus kost er minstens € 17.845. Als Comfort wordt dat respectievelijk € 18.745 en € 19.145. Er is ook een automaat verkrijgbaar die een budgettaire inspanning van € 1.400 vraagt. Tarieven die, zeker als je rekening houdt met de permanente vierwielaandrijving, zeer redelijk zijn.