Mercedes CL

Mercedes CL
Bekijk 19 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Het is een vaste gewoonte geworden om na een nieuwe S-Klasse ook een coupé-afgeleide te introduceren, die in de catalogus als CL-Klasse verschijnt. Dat is ook nu niet anders en al even traditioneel is de nieuwe CL-Klasse ook weer vaandeldrager voor een aantal technische vernieuwingen. ‘De beste luxecoupé ter wereld bieden’ is de ambitieuze doelstelling die de CL-Klasse zich al decennia lang stelt en waarin ze ook blijkt te slagen als we oordelen naar de verkoopcijfers. Uiterlijk neemt de nieuwe CL-Klasse voldoende afstand van de S-Klasse om zijn unieke positie binnen het gamma in de verf te zetten. Vooral de frontpartij is zeer geslaagd doordat ze elegantie weet te paren aan de imposante afmetingen en een ingehouden agressieve look. In zijaanzicht vinden we vooral achteraan verwijzingen naar de SL. Vanzelfsprekend horen er aluminiumvelgen bij met minimaal 18” maat (235/55 bandenmaat) en opklimmend tot 20”, met verschillende bandenmaat voor en achter (255/35 en 275/35). Het interieur kiest nadrukkelijk voor luxe en straalt dat zelfs nog meer uit dan de S-Klasse. Het standaardmeubilair geeft allerminst te klagen, maar als het nog wat meer mag kosten, dan bevelen we zeker de comfortstoelen aan met verwarming en ventilatie (telkens in 3 standen schakelbaar), maar bovenal de dynamische zetels, die zich in functie van het parcours en de rijstijl aanpassen, van maximaal steunend (sport) tot maximaal comfort.

De CL-Klasse verschijnt – voorlopig? – slechts met twee benzinemotoren als CL 500 en CL 600. De eerste is een V8, die 388 pk en 530 Nm koppel levert bij 2800 tr/min. De CL 500 doet 26% beter voor wat het vermogen betreft en biedt 15% meer koppel dan zijn voorganger. Daardoor sprint hij ook bijna een seconde sneller van 0 – 100: 5,4 s volstaan. Nog beter doet de CL 600, waar onder de kap een machtige V12 schittert met 517 pk vermogen en een monsterachtig koppel van 830 Nm, dat al vanaf 1900 tr/min machtig vooruitduwt en blijft pieken tot 3500 tr/min. Hij haalt moeiteloos de 100 km/u uit stilstand in 4,6 s. Met 14,3 l/100 km als gemiddeld verbruik, vermindert zijn dorst met 0,5 l/100 km in vergelijking tot zijn voorganger. Zowel de CL 500 als CL 600 zijn nog steeds elektronisch begrensd bij 250 km/u als topsnelheid, maar dan kan beslist wat aan gedaan worden. Beiden worden standaard uitgeleverd met een automatische schakelmechaniek. Voor de V8 is dat de alom geprezen 7G-Tronic automaat. Deze is echter niet opgewassen tegen het geweld van de V12 en bijgevolg staat de CL 600 met een 5-traps automaat in de prijslijst. Beide schakelmechanieken bieden de mogelijkheid tot manuele tussenkomst via een paar schakelknoppen achter het stuurwiel.

Op technologisch vlak brengt de nieuwe CL-Klasse een hele waslijst mee. Uitschieters zijn naar onze mening de tweede generatie van het ABC-chassis (= Active Body Control) en een onwaarschijnlijk handige parkeerhulp (Parking Guidance System). ABC van de tweede generatie zorgt voor nog meer stabiliteit op bochtige wegen – 45% winst t.o.v. de eerste generatie – zodat het koetswerk nauwelijks nog gaat hellen en vrijwel perfect parallel met het wegdek blijft. Vanaf 60 km/u zakt de wagen 10 mm korter bij het wegdek. Het ‘Parking Guidance System’ gaat veel verder dan de nu wel algemeen bekende sensoren met een akoestisch en/of visueel signaal. De nieuwste ontwikkeling maakt parkeren echt kinderspel, wat zeker in een wagen van deze afmetingen zal geapprecieerd worden, zelfs wanneer men normaal niet stuntelt bij het parkeren. Wanneer de auto trager rijdt dan 40 km/u, scant hij zelf de parallel gelegen vrije parkeerplaatsen. Het systeem is ingesteld op een wagenlengte + één meter. Zodra een passende parkeerplaats is gevonden, verschijnt een ‘P’ op blauwe achtergrond in het display, met daarnaast een pijl die naar de plek wijst. Vervolgens schakelt men in achteruit en verschijnen lijnen op het display, die aangeven hoe de wielen moeten gestuurd worden. Een tweede paar lijnen geeft de momentele stand aan van de wielen. Door het stuur te draaien, kan men beide lijnenparen over elkaar leggen, waardoor ze groen oplichten. Nu moet men achteruit rijden tot de schematisch afgebeelde wagen tegen een hekje rijdt en een ‘biep’ weerklinkt. Dan schakelt men opnieuw in ‘D’ en herhaalt het lijnenspel zich. Twee bewegingen – één achteruit en één vooruit – volstaan om de wagen perfect te parkeren. Ronduit indrukwekkend.

We kregen uitgebreid de kans om de CL 600 over een gevarieerd parcours te sturen. De altijd aanwezige en bovenal nooit aflatende kracht van de motor is verslavend. Aan de buitenkant laat hij een heerlijk stemgeluid horen, maar in de wagen hoort men daar nauwelijks wat van, een beetje jammer zelfs. Het machtige koppel veroorzaakt een licht siddering door de achtertrein, telkens men het volop aanspreekt bij het aanzetten. De automaat doet het meer dan uitstekend en eigenlijk hebben we slechts pro forma even met de schakelknoppen gespeeld. Op bochtig parcours is het verbazend hoe gezwind en razendsnel men deze mastodont over het asfalt kan jagen. Het stuur voelt te zacht aan voor een dergelijke rijstijl, doch blijkt in de praktijk wel heel precies zijn werk te doen.

Voor een CL 500 betaalt men 116,402 euro; een CL 600 wil 159,599 euro toegestopt krijgen. Beide wagens zijn rijkelijk uitgerust, maar wie dacht dat de optielijst sterk zou zijn gekrompen, dient zijn mening te herzien. Een beetje stoeien met extra lederkwaliteit in het interieur kan 1389 tot 6171 euro kosten; de dynamische multicontourzetels staan 1937 euro geprijsd. De ‘Night Vision’ kost 1851 euro bovenop, terwijl de parkeerhulp in combinatie met de afstandsradar voor het ‘Pre Safe Brake’ nog eens 2012 euro laat aantikken. Of we de nieuwe CL ook met een dieselmotor of zelfs als cabrio mogen verwelkomen, werd door de Mercedes-verantwoordelijken ontkennend beantwoord, maar als we met zijn allen voor de showrooms van de concessionarissen gaan scanderen, dan willen ze er graag over nadenken…


Geef commentaar
comments by Disqus