Subaru B9 Tribeca

Subaru B9 Tribeca
Bekijk 84 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Subaru is niet vies van een beetje SUV. De Forester was er als de kippen bij toen het segment ontstond en de Outback op basis van de Legacy is een overlever in de vorm van een opgehoogde break. Nu komt het merk op basis van de Outback ook met een uit de kluiten gewassen SUV op de proppen, al horen de Japanners zelf liever de term Crossover; dat is weer iets moderner. In de naam van het oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt geconcipieerde model staat B voor ‘Boxer’ – naar de immer gebruikte motorarchitectuur - en 9 voor de grootte van het platform. Het is een overblijfsel van een inmiddels weer begraven wens van Subaru om over te schakelen op alfanummerieke benamingen. Tribeca is dan weer een samentrekking van TRIangle BElow CAnal street; een hippe kunstenaarsbuurt in New York. Onder meer De Niro heeft er tegenwoordig een optrekje. De naam verraadt ook meteen dat Subaru het model bedacht om op de Amerikaanse markt tegen de SUV-zondvloed te concurreren. Deze Europese carrière komt er slechts na positieve reacties van het oude continent.

De Tribeca heeft een vrij forse lengtemaat van 4,85mm en een breedte van 1,88m. De hoogte is met 1,68m een tikkeltje lager dan veel van z’n concurrenten. Een teken dat Subaru nog steeds bekommerd is om een laag zwaartepunt en daarvoor niet alleen z’n boxertechnologie in de weegschaal wil gooien. Binnen die koets is er ruimte voor vijf of zeven inzittenden. De eerste twee uitrustingsniveaus zijn weerhouden voor de versies met vijf plaatsen, terwijl het topniveau steeds twee noodzitplaatsen (die vanzelfsprekend in een vlakke vloer klappen) in de koffer schikt. De vormgeving is geen spek voor Europese bek, maar wel verfrissend anders. De boordplank golft zich om de voorste inzittenden en dat zorgt voor een zeldzaam gevoel van welbehagen. Vlak voor je neus zit en instrumentarium met diepe klokken en wat vreemdsoortig losstaande meters voor de watertemperatuur en het benzinepeil. Zitten doe je in het meubilair als de beste, al is de zijdelingse steun niet weldadig. De rijhouding is goed, maar met een stuurwiel dat naast een hoogteverstelling ook in de diepte instelbaar is, zou het nog beter kunnen.

Onderhuids heeft de Tribeca veel van de Outback. Hij neemt er z’n drieliter boxermotor, de automatische vijfbak, integraalaandrijving en basisarchitectuur van de ophanging van over. De ophanging werd eerst aangepast aan de eigenschappen van de SUV en dan nog eens opnieuw afgesteld voor de Europese consument. Comfort bleef echter primeren. Let wel, voor een SUV gaat de Tribeca zéér vlot door de bocht en de symmetrische aandrijflijn helpt de auto nog steeds met vier wielen de bocht om aan een tempo dat we veel concurrenten wel eens willen zien doen. Maar het gevoel is een beetje onthecht, wazig, terwijl de Japanners altijd zo’n fijngevoelige automobielen afleveren. De enige krachtbron is een drieliter benzine en daarin komt geen verandering. Het is evenwel een parel; bijzonder soepel, trillingsarm en slechts op de achtergrond hoorbaar als hij de sporen wordt gegeven. Ideaal om te cruisen, net als de rest van de auto overigens. 245pk en 297Nm zijn voldoende om de haast 2 ton zware Tribeca in 9,7 tellen naar 100 te stuwen. Vijf kilometer voor de 200-grens is de pijp uit. Cijfers waartegen het verbruik van 12,3l redelijk blijft. Dat de Tribeca in ons land een originele keuze zal blijven, staat als een paal boven water. Er is immers geen diesel.

Wat Subaru wel (weer) doet, is potten breken met de prijs. De Comfort-versie is er immers al vanaf € 43.200. Voor die prijs voorzien van stabiliteitscontrole, zes airbags, elektrisch verstelbare voorzetels, klimaatregeling, snelheidsregelaar en rustend op 18-duims lichtmetaal. Zelfs de metaalkleur is inbegrepen. De Luxury heeft onder meer een achteruitrijcamera, een lederen interieuraankleding en een DVD-navigatiesysteem extra voor € 48.200 terwijl de zevenzits Executive voor € 51.200 ook meteen een DVD-entertainmentsysteem op de lijst voorzieningen zet. Een stuk beterkoop en – getuige de verkoopscijfers – een pak exclusiever dan de Porsche Cayenne (die er ook enkel is met benzinemotoren)…


Geef commentaar
comments by Disqus