SCORE Seat Altea XL
Meer Seat testsMeer?
Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk
Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk
Seat Leon Cupra 1.9 TDI 150pk
Seat Leon Cupra 1.9 TDI 150pk
Over het rijden kunnen we kort zijn; de Altea XL stuurt als een gewone Altea. Alleen kun je veronderstellen dat het extra gewicht in de overhang (de 17 extra centimeters vinden we allemaal achter de as) behalve een deciliter brandstof en enkele tienden in de sprint, in de bochten wat meer aan de koets gaat hangen. De stugge Seat-demping houdt dat zo goed en zo kwaad als mogelijk in het gareel, maar dat beetje meer overstuur… daar kikkert het Golf V-platform sowieso van op. De motoren; een 1.6 met 102pk, een 2.0 FSI met 150pk, 1.9 TDI met 105pk en een 2.0 TDI met 140 (in ons land zoals steeds 136) pk. Later aangevuld met een 170pk sterke 2.0TDI en een veelbelovende geblazen 1.8l benzine die 160 paarden op stal krijgt.
Het verschil met de Altea, op een andere poep en recht afgesneden achterportieren na, zit helemaal achter de kofferklep. Nu ja, helemaal… de verschuifbare achterbank kan over 16 in plaats van 14cm moduleren. De beenruimte gaat dus 2cm in de plus. Winst in de koffer dus, die op z’n wat hoge laaddrempel na een zeer praktische box-vorm heeft. En die slikt voortaan liefst 532l! Of 635l als de achterbank vooruit wordt geschoven. Dat dat voldoende meerwaarde biedt voor een gamma-uitbreiding durven we betwijfelen. De lijn tussen de Altea en Altea XL is maar dunnetjes. Seat zegt dat de eerste een auto is voor mensen die veel ruimte “willen” en dat de XL is voor mensen die dat “nodig hebben”. Zeven zitplaatsen zouden de verschillen in de spots zetten, maar de constructeur komt niet verder dan dat die mogelijkheid wordt onderzocht. Duitsland heeft m.a.w. nog geen groen licht gegeven.
Op prijzen is het nog heel even wachten. Toch laat Seat los dat de XL goed € 1.000 duurder wordt dan de Altea. Toeval of niet, dan komt het exemplaar pal op de plaats – of misschien iets erboven – van de Toledo met net geen € 18.000 voor de instapper. Herkansing, zei u?