SCORE Fiat Panda 100HP
Meer Fiat testsMeer?
Fiat 500 1.4 Sport
Fiat 500 1.4 Sport
Fiat Stilo Active 1.9 JTD 80pk
Fiat Stilo Active 1.9 JTD 80pk
Hoewel hij in sommige landen al langer bij de dealer stond, is de sportieve Fiat Panda pas deze maand officieel geïntroduceerd. Daarbij kunnen we vooreerst constateren dat de naam Panda Sport, waarmee het autootje al geruime tijd wordt benoemd, het niet heeft gehaald. Fiat kleeft 100HP op de koffer. Dat is –uiteraard- een verwijzing naar het vermogen. Sport zou uit de lijst gekeild zijn om in de toekomst een meer uniforme naam aan verschillende modellen te kunnen geven. Reken dus maar op een Bravo 180HP of zo.
Onder de kap van de 100HP zit een 1.4l zestienklepper die z’n maximumvermogen vrijgeeft bij 6.000 krukasrotaties per minuut en bij 4.250 omwentelingen een koppelreserve van 131Nm aanlegt. Dat zijn vanzelfsprekend geen hallucinante waarden, maar omdat de kleine Fiat slechts 975kg op de weegschaal zet, is hij daarmee best vinnig. De sprinttijd bedraagt 9,5 tellen (meer dan dubbel zo snel als een Panda 4x4 bijvoorbeeld) en hij is in staat een top van 185km/u te halen. In deze klasse is dat zelden gezien. De 100HP richt zich met die prestaties vooral tot het jonge volkje. Dat mag zich dan ook verwachten aan een prettig te sturen en vooral voorspelbare sportieveling, ook al moet je stevig in de standaard zesbak (nog zo’n zeldzaamheid) roeren om de vaart erin te houden.
Het siert Fiat dat ze de moeite doen om de 100HP in een volwaardige sportoutfit te steken. Een agressievere voorbumper, lichtmetalen 15-duimsvelgen met 195/45-rubber, een sportophanging, mistlichten, speciale lakkleuren en een specifieke achterbumper maken de Panda gepast stoer. Een sportophanging houdt de koetswerkbewegingen wat beter in toom en speelt de textuur van het wegdek naar de inzittenden door. Niet overbodig als je weet dat de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting ook hier weinig communicatief is. Een sport-knop op het dashboard zorgt voor een directer stuurrespons en heviger reacties op het gaspedaal, maar verhelpt dat niet. De remmen zijn tegen het motorgeweld opgewassen. De 100HP krijgt dan ook geventileerde schijven vooraan en volle schijven achteraan.
De zeer democratische basisprijs van € 12.895 omvat naast de technische aanpassingen ook nog een specifieke zwarte interieuraankleding, een met leder overtrokken stuurvelg, een neerklapbare achterbank en zilveraccenten die her en der door het interieur verspreid werden. En wie 100pk onvoldoende vindt, kan wachten op de Panda Abarth. Die zou 130pk onder de kap krijgen…