SCORE Volvo C30
Meer Volvo testsMeer?
Volvo V70 2.4D 130pk
Volvo V70 2.4D 130pk
Volvo XC90 T6
Volvo XC90 T6
Audi gaf met zijn A3 precies 10 jaar geleden het startschot voor een ‘nieuwe’ categorie auto’s: compacte modellen met alle luxe en comfort van een grote, gepaard aan sportief rijplezier. Alfa Romeo nam het concept over voor zijn 147 en heel wat later kwam er de lang verwachte tegenwind uit München met de 1-Reeks. Nu ontdekt ook Volvo het potentieel van dit soort wagens en introduceert de C30. Voor Volvo is het tevens het debuut in een categorie waar het lang niet meer vertegenwoordigd was. We moeten teruggaan in de geschiedenis tot 1976, toen de Volvo 343 zijn loopbaan begon. Onder de kap van dit ‘made in Holland’ product zat een 1.4 benzinemotor.
De Volvo C30 dient zich dus aan als ‘premium’ 2-deurs en wil vooral jonge mensen - ≤ 30 jaar - aanspreken met zijn design. Volvo, dat tegen 2009 jaarlijks 650.000 wagens wil slijten, verwacht dat de C30 10% van de totale productie zal invullen. Dat de C30 bijzonder aantrekkelijk oogt, staat buiten discussie. Hij is 22 cm korter dan een S40, staat stevig op de weg, toont de onverwisselbare Volvo-stijlkenmerken en verwijst subtiel naar enkele hoogtepunten uit de geschiedenis van het merk. We doelen daarmee op de achtersteven met glazen achterklep voor de kofferruimte, die herinneringen oproep aan de legendarische P1800 uit de zestiger jaren, maar ook aan de 480ES uit 1985, waarvan de verticaal oplopende achterlichtblokken werden overgenomen. Een belangrijk argument dat Volvo uitspeelt is de mogelijkheid om de C30 te personaliseren met een ‘bodykit’ (1850 €) in koetswerkkleur of contrasterend. Eén van de opgemerkte suggesties is de combinatie van ‘Cosmic White’ (de lanceringkleur) met een chocoladekleurige bodykit.
Uitgesproken aandacht voor design spreekt ook uit het interieur. Het meest opvallende zijn de vier individuele zetels, die er bijzonder comfortabel uitzien en ook zo zitten. Toch is ook dit geen primeur, want de 480ES uit 1985 verwelkomde met dezelfde interieurinrichting. De koper kan kiezen uit tal van discrete of juist opvallende kleurcombinaties. Zo doen de rode tapijten in combinatie met zwarte zetels het erg goed. Men kan ook gekleurde banen in het zitmeubilair verkrijgen (vb. zwart + zilver). Verder zijn er sportieve accenten mogelijk als een aluminium pedalenset (99 €) en decoratieve paneeltjes (350 €). Ook de audiosystemen kregen alle aandacht bij de ontwikkeling en moeten niets onderdoen voor de grotere modellen, wel integendeel. Als summum is er de ‘Premium Sound’ (1550 €) met 5 x 130 W versteking (Alpine) en 10 luidsprekers (Dynaudio). Er is een reserve-ingang voor een iPod of andere muziekspeler en de CD-speler leest ook schijfjes met MP3 of WMA-muziekbestanden.
Onder de motorkap kunnen 4 benzine- en 3 dieselmotoren besteld worden. Als basismotor vinden we een 1.6 met 100 pk in de prijslijst. Daarna volgen een 1.8 (125 pk), een 2.0 (145 pk) en de bekende T5 (220 pk) als bekroning. Bij de diesels is er een 1.6 (110 pk) uit de samenwerking tussen Ford en PSA als instap. Vervolgens is er de 2.0D met 136 pk en de 163 pk D5 als top. Deze laatste zit standaard gekoppeld aan een 5-traps Geartronic-automaat met mogelijkheid tot manueel schakelen via de pook. Alle dieselmotoren beschikken standaard over en roetpartikelfilter. De T5 heeft recht op een manuele 6 bak of kan eveneens gevolgd worden door de Geartronic-automaat. Alle andere motoren moeten het stellen met een handgeschakelde 5-bak. Er is ook sprake van een bi-fuel versie voor de Belgische markt.
Hoog tijd voor een praktische kennismaking met de C30. Plaatsnemen in Volvo’s kleinste kost geen enkele moeite. Het stuurwiel laat zich in hoogte en diepte aanpassen. De zetels voelen comfortabel aan, maar zouden nog wat meer zijdelingse steun mogen bieden. Ook de lengteregeling had nog enkele centimeters meer mogen hebben. Volvo claimt plaats voor 4 volwassenen, maar dat vinden we te optimistisch ingeschat. Het klopt inderdaad dat er best een royale interieurbreedte is en ook de hoogte geen reden tot klagen geeft, maar in de lengte wordt het toch gauw te krap. Ook de instap naar achteren is niet van aard om twee volwassenen erg enthousiast te krijgen om achteraan plaats te nemen. Maar goed, Volvo heeft dan ook nog een S40, S60 en groter voor wie de achterste plaatsen frequent gebruikt. Voor de kennismaking op de weg stonden opvallend genoeg enkele de topmotorisaties te achten. We gingen van start met de D5 en die liet ons ondanks een niet bepaald gering beschikbaar vermogen (163 pk) veeleer een trage indruk. De 163 pk moeten dan ook 1479 kg in beweging zetten, nauwelijks minder dan een BMW 320d en net zoveel als een Audi A4 2.0TDI Multitronic. Een Audi A3 2.0TDI met eveneens 163 pk en S-Tronic automaat weegt ruim 100 kg lichter. Een BMW 120d (163 pk) met 6-traps Steptronic-automaat weegt 50 kg lichter.
Bij automatisch schakelen wordt het motorgeluid van de D5 nadelig beïnvloed door de schakelmechaniek. Bij manueel schakelen werkt de bak tegen door bevelen te negeren, in het bijzonder bij terugschakelen. Dat is een euvel dat overigens bij meer automaten met manuele schakeloptie voorkomt en het sportieve gebruik van de wagen hindert. Onze T5 zat eveneens gekoppeld aan een automaat. Hier moeten de 220 pk 1437 kg vlot trekken. Door het bredere toerentalgebied waarin de benzinemotor zijn trekkracht bruikbaar kan aanbieden, laat de T5 een sportievere indruk na. Toch zijn de rijsensaties niet in verhouding tot de ‘overdosis’ pk’s. We maken ons dan ook zorgen over de prestaties van de 1.6 en 1.8 basismotoren. Het onderstel van de C30 boezemt vertrouwen in. De elektrohydraulische stuurinrichting geeft voldoende voeling met de weg. De wagen vertoont een uitgesproken onderstuurneiging bij snel bochtenwerk en het ESP komt te enthousiast tussenbeiden om de wagen speels te genieten op bochtig parcours.
Met de C30 biedt Volvo een waardig alternatief voor de bekende spelers in deze autoklasse. De wagen heeft een meer dan aantrekkelijke look en treedt aan met een zeer degelijke afwerking, ‘made in Gent’. Wij vinden het dan ook erg jammer dat hij op het vlak van sportiviteit en rijplezier moet onderdoen voor zijn directe rivalen. Een C30 1.6 staat voor 18.950 € in de prijslijst. Een 1.6 D betaal je 21.250 €. Onze T5 testwagen kost minstens 30.950 €, maar de optielijst is verleidelijk uitgebreid…