SCORE Kia Cee'd
Uit de maandelijkse verkoopscijfers blijkt steeds weer dat Kia en z'n moederbedrijf Hyundai, aan een steile opmars bezig zijn. Kia sloeg er in korte tijd in z'n afzet in België en Luxemburg te verdubbelen, enerzijds door de het dealernet uit te breiden van 12 tot 78 verdelers, anderzijds door met producten op de markt te komen die beter aansluiten bij de Europese smaak. En volgens de constructeur is het pas met de nieuwe Cee'd dat het offensief op kruissnelheid komt. Deze Kia wordt immers in (Oost-)Europa uitsluitend voor de Europese consument gebouwd en -belangrijker- is specifiek voor onze veeleisende consument ontwikkeld. Kia belooft een prikkelende vormgeving, dynamische rijeigenschappen én een aantrekkelijk prijskaartje. Op het Autosalon van Brussel beleeft de vijfdeurs z'n marktintroductie. Een break volgt in september van volgend jaar, en in december zou het dan de beurt zijn aan een sportieve driedeurs.
Met de vormgeving van de 4,23m lange, 1,79m brede en 1,48m hoge Golf-concurrent blijkt het allemaal niet zo'n vaart te lopen. Het model ligt uiteraard een stuk prettiger op het netvlies dan de Cerato die hij opvolgt, maar het bulkt niet van de originaliteit en het dynamisme dat de constructeur er met de paplepel probeert in te lepelen. Daarvoor hebben ze te veel naar de Corolla -jawel, een Japanner- gekeken. Het interieur werkt weinig meer inspirerend, al kunnen we Kia's inspanningen wel appreciëren. De diep liggende klokken van het instrumentarium zijn sober en goed afleesbaar, deze eerste kennismaking bracht helemaal geen ergonomische missers aan het licht en de assemblage is zeer verzorgd. Kia bedient je overigens uitstekend op je wenken. Niet alleen is het plaatsaanbod voor deze klasse riant, met dank aan een wielbasis van 2,65m, maar ook de functionaliteit is dat. In de optielijst vinden we immers hoogtechnologische items als een iPod-aansluiting en een geïntegreerd GPS-systeem. De kofferinhoud bedraagt 340l, wat gemiddeld is. Een neerklapbare achterbank biedt de mogelijkheid dat uit te breiden tot maximaal 1.300l.
Het onderstel van de Cee'd is afgeleid van de Magentis. Het beschikt over McPherson veerpoten vooraan en een eveneens volledig onafhankelijke Multilink-achteras. Een architectuur die meekan met de referenties in het segment. Kia zegt dan ook zonder blikken of blozen dat het wil wedijveren met de VW Golf of Ford Focus. De Ford is wat te hoog gegrepen omdat de elektrisch bekrachtigde tandheugelinrichting onvoldoende gevoel doorgeeft en ook de nochtans goed gespreide versnellingsbakken niet vlijmscherp zijn, maar de Golf komt wel in het vizier. Om helemaal niets aan het toeval over te laten staat deze Kia ook (voor het eerst) op Michelin-rubbers en niet op goedkope Hankooks of Khumo's. Over het rijgedrag geen kwaad woord. Voor een echte dynamische rijstijl is het onderstuur wat te prominent, maar we willen wel eens zien welke Cee'd-klant z'n gezinswagen zo ver zal drijven.
Het motorenpalet omvat een 2.0 (143pk), 1.6 (115pk) en 1.4 (105pk) benzine. Dieselen kan met een 1.6 common-rail eenheid (CRDi) met 90pk en een 2.0 met 115pk. Vooral de 1.6 diesel speelt in op de zwakke plek van de Belgische klant, die zich dankzij een gezond gewicht van 1.260kg ook nog op prettige prestaties mag verheugen. Geholpen door een motorkoppel van 255Nm sleurt de eenheid de koets immers in een puike 11,5 tellen naar 100km/u in de richting van de top van 188km/u. De diesel mist een isolatiekap en toont zich niettemin zeer beschaafd en stil. Zwaardere versies worden wellicht uit het Belgische aanbod geweerd, omdat binnen dit segment toch maar 5,6% van de klanten voor meer dan 115pk opteert. De uitrusting van de Belgische versies is bovendien zeer correct al is het spijtig dat het veiligheidsarsenaal van zes plofkussens, driepuntsgordels, ABS met EBD en actieve hoofdsteunen niet reeds op het instapniveau (optioneel) met ESP uitgebreid kan worden.
De 1.4 benzine komt in ons land in de catalogus vanaf € 14.490. Voor de 1.6 CRDi wil de constructeur € 15.990. Dat is onder concurrenten als de Corolla, Golf, Focus en Leon ook al is de marge soms wat dunnetjes. Het beste houden we nog voor het eind: Kia geeft op de Cee'd zo maar eventjes 7 (zeven!) jaar of 150.000 garantie op de complete aandrijflijn, stukken en werkuren en een mobiliteitsgarantie voor dezelfde periode. Een unicum waar men zelfs bij Toyota (met z'n 3 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar garantie voor een beperkt aantal componenten) grijs haar van krijgt.