Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero
Bekijk 161 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Mitsubishi heeft een nieuwe Pajero. De vierde generatie in de 25-jarige carrière van de off-roader werd in september op het Autosalon van Parijs voorgesteld en beleefd z'n Belgische marktintroductie op de Brusselse autobeurs. Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden, gaat het niet om een facelift. Slechts 22 tot 26% van de onderdelen worden (afhankelijk van de versie) van de vorige versie overgenomen. Mitsubishi experimenteerde wel met modernere designthema's maar geen daarvan viel in de smaak van het bestaande Pajero-cliënteel. Dit behouden design, dat zelfs stevig knipoogt naar het prototype (uit 1982) voor de eerste generatie, geniet wel de goedkeuring van het behoudsgezinde koperspubliek. Een Pajero wordt ook in Europa bovengemiddeld vaak als werkpaard ingezet. Een derde van de klanten duikt er om professionele redenen mee het terrein in. Ruim 40% doet dat als ontspanning. Een derde van de Pajero's wordt gebruikt om te slepen en 85% stouwt de 4x4 op regelmatige basis vol. De Mitsubishi neemt de handschoen op in het sinds jaren stabiel gebleven segment van echte off-roaders (zo'n 110.000 stuks/jaar in Europa), waar het onder meer de Spartaanse Land-Rover Defender, Toyota Land-Cruiser en Nissan Patrol tot de concurrenten moet rekenen. De Japanners mikken op een aandeel van 25%.

Al dat respect voor de roeping van de Pajero, mag vooral geen excuus zijn om het interieur niet te laten evolueren. Daarin is Mitsubishi grondig tewerk gegaan. De terreinwagen hinkte daarin toch al een tijdje achterop, maar is nu weer bij de tijd. De materialen zijn zorgvuldiger gekozen en de opstelling is moderner. De driedimensionaal vormgegeven instrumenten baden in een trendy blauw licht. De middenconsole heeft een moderne T-vorm, en alle bedieningselementen zijn gemoderniseerd. Het tweede pookje voor het inschakelen van de vierwielaandrijving is gebleven, terwijl meer en meer concurrenten omschakelen naar een volledig elektronisch systeem. Dat is leuk voor mensen die een zwak hebben voor het mechanische gevoel dat erbij hoort (waaronder mijzelf), maar er zijn wellicht evenveel mensen die zich liever niet te veel concentreren op de bediening ervan en gewoon een draaischakelaar willen. Aan gadgets is er nochtans geen gebrek. De Japanners gaan mee met de laatste trends en bieden onder meer een geïntegreerde navigatiecomputer (met harde schijf van 30GB) aan. Op de optielijst prijkt ook een hoogwaardige geluidsinstallatie van de Amerikaanse specialist Rockford.

Mitsubishi handhaaft, alweer zoals de meeste concurrenten in z'n segment, de driedeursversie met korte wielbasis en plaats voor vijf inzittenden en een vijfdeursversie waarvan de derde zitrij het plaatsaanbod optrekt tot zeven personen. Die achterste bank verdwijnt volledig in de vloer. De eerste is 1,87m breed, 1,85m hoog en 4,38m lang bij een wielbasis van 2,54m. De vijfdeurs meet 4,90m bij een gelijkaardige breedte en hoogte en kreeg een 24cm langere wielbasis. De vijfdeurs kreeg ten opzichte van de vorige generatie onder meer een grotere spoorbreedte om rolneigingen op de openbare weg te onderdrukken. De korte versie heeft daar minder onder te leiden en ontbeert dan ook de gewijzigde componenten. De transmissie stuurt in normale omstandigheden het vermogen naar de achterwielen. Dat geschiedt via een vijfbak (manueel of -optioneel- automatisch). De Pajero beschikt ook steeds over een inschakelbare reductiebak (die meteen ook het middendifferentieel vergrendeld). Een vergrendelbaar achterdifferentieel (vanaf het tweede uitrustingsniveau) moet in de moeilijkste omstandigheden een uitweg bieden. Een elektronische afdaalhulp heeft de constructeur niet. Het moet nog ‘ambachtelijk', al is er in zo'n gevallen wel een extra remhulp. Bij onze eerste kennismaking bleek het systeem niet spectaculair goed te werken, al dient gezegd dat ook wat onder de brede noemer als ‘Hill Descent Control'-systemen wordt gecatalogeerd in hetzelfde bedje ziek zijn: ze gaan veel te hard om een zware hindernis mee te overwinnen. Het is dus slechts een half minpuntje voor de Pajero.

Onder de kap zit een herwerkte, want voortaan van common-rail voorziene, 3,2l dieseleenheid die in de versies met handgeschakelde versnellingsbak 160pk en 381Nm opwekt. De versie met automaat diende om te voldoen aan de uitstootnormen van een turbo met variabele geometrie voorzien te worden. Die wekt daarom andere waarden op: 170pk en 373Nm. Door een intensiever gebruik van isolatie en een soepeler loop van de diesel zakt het geluidsniveau aan boord gevoelig. Spijtig genoeg kan je niet stellen dat de Pajero daardoor meteen een referentie wordt. Met dezelfde transmissies combineert de constructeur eveneens een benzine-eenheid. Die heeft 250 paarden in de voorraadkast. In België komt de versie evenwel niet in de catalogus. De korte versie is er in ons land vanaf € 38.990 (tot € 49.190). De vijfdeurs kost minstens € 39.790 en maximaal € 50.990.


Geef commentaar
comments by Disqus