SCORE Nissan Qashqai
Meer Nissan testsMeer?
Nissan X-Trail 2.0 Elegance
Nissan X-Trail 2.0 Elegance
Nissan Micra 1.2 aut.
Nissan Micra 1.2 aut.
Nissan heeft recent zijn gamma drastisch herschikt. Zo verdwenen de Almera én de Primera. Met de Qashqai - spreek uit Cash-Caï - stelt het merk een ‘crossover' voor, een wagen die het uiterlijk van een SUV paart aan het praktische van een break en waarvan het interieur zelfs wil wedijveren met sommige MPV's. Deze nieuwkomer blijkt na een eerste praktijktest tijdens het Brusselse salon zowel ex-klanten van de Almera als van de Primera aan te spreken. Een model dat een brug tussen twee segmenten en twee totaal andere wagentypes slaat, dat is op zijn minst een bijzondere eend in de bijt!
De gloednieuwe Qashqai lijkt enigszins op de gecomprimeerde versie van de Murano en dat is zeker een compliment. Nissan ontwierp de Qashqai volledig in Europa, waar hij ook gebouwd wordt. Met zijn 4310 mm lengte plaatst deze nieuwkomer zich in het C-segment (VW Golf, Ford Focus, e.a.), terwijl zijn wielbasis wat langer uitvalt. Het is in deze klasse dat Nissan een alternatief wil bieden, zeker nu het zijn Almera heeft begraven. De Qashqai is opgebouwd op het gemeenschappelijke C-platform van Renault en Nissan. Designkenmerken zijn de sterk verticaal aflopende snoet, de vrij smalle zijruiten (‘vizier'), de lang en recht doorgetrokken heuplijn, de stoer opgezette portiergrepen en dito buitenspiegels. De koffer biedt standaard een fraaie 410 liter en kan tot 1513 l aangroeien. Hij is gemakkelijk belaadbaar, doch de achterklep had iets hoger mogen openzwaaien.
Het interieur laat een ruime en kwaliteitsvolle indruk. Zachte materialen overheersen en zowel de standaard stoffering met textiel als de lederen uitvoering ogen aangenaam. Het zitmeubilair is goed gevormd en biedt prima steun. Vooraan is er plaats zat, achteraan ligt dat anders. Er is veel ruimte om de voeten onder de voorste zetels door te steken (een pluspunt!) maar de knieruimte is ondanks de aanzienlijke uitholling van de rugleuningen aan de krappe kant voor volwassen passagiers. Dat geldt eveneens voor de hoofdruimte, al kan het panoramische dak van onze testwagens daar wel een rol in spelen. Zelfs de basisversie beschikt al over airco, zij het manueel gestuurde. Het 7" scherm van het navigatiesysteem met DVD voor Europa (op Acenta / Tekna Executive), zit bovenop het dashboard - niet echt superelegant, maar wel perfect geplaatst in de gezichtshoek van de bestuurder. In dit geval zit ook een achteruitrijcamera gekoppeld aan het beeldscherm.
Op de prijslijst verschijnen 4 keuzeopties voor de krachtbronnen: 2 benzinemotoren en 2 diesels. Deze laatsten stammen van bij Renault. De basismotoren zijn een 1.6 met 115 pk en een 1.5dCi - 106 pk - die beiden de voorwielen aandrijven. De 1.6 benzinemotor wordt gevolgd door een manuele 5-bak; de diesel heeft recht op een 6-bak. Wie meer wil, kan terecht bij de tweeliters, op benzine of diesel. De 2.0 benzine levert 140 pk en is naar keuze leverbaar met manuele 6-bak of CVT-schakelautomaat. Hij is altijd verbonden aan vierwielaandrijving. De nieuwe 2.0 dCi met piëzo-elektrische injectoren, levert 150 pk en kan zowel met tweewiel- als met vierwielaandrijving besteld worden, terwijl ook de keuze tussen een handgeschakelde 6-bak en een automatische 6-traps transmissie mag gemaakt worden. Hij levert 90% van zijn koppel (max. 320 Nm) al vanaf 2000 tr/min. Standaard monteert Nissan een partikelfilter.
De tweewielaangedreven versies hebben de bovenhand - men verwacht 75% van de verkoop - maar voor de krachtigste motoren stelt Nissan ook een vierwielaangedreven oplossing voor via de elektronische ‘All-mode'-keuzeschakelaar, die we al kennen uit de X-Trail. De "all-mode" vierwielaandrijving biedt 3 werkingsmodi: tweewielaandrijving, automatische selectie en ‘lock'. In normale omstandigheden wordt de Qashqai op de voorwielen aangedreven. De automatische stand zal naargelang de omstandigheden van twee- naar vierwielaandrijving overschakelen en de trekkracht optimaal verdelen. Met ‘lock' wordt de vierwielaandrijving vergrendeld met een 57:43 verhouding voor de krachtverdeling voor/achter. De ‘all-mode' vierwielaandrijving zit verweven met het ESP (Electronic Stability Programm) en werkt verder in combinatie met het ABS-systeem, de elektronische remkrachtverdeler en de ‘brake assist' voor een totale beveiliging in alle rijomstandigheden. De bodemvrijheid bedraagt 20 cm; de op- en afrijhoeken bedragen 19,2 en 30,2 graden. Hij kan zelfs tot 45 cm water doorwaden!
Tijdens de presentatie waren beide basismotoren nog niet beschikbaar. We begonnen dan maar met de 2.0 benzinemotor in tweewielaangedreven versie. De motor klimt aangenaam soepel in de toeren en doet zijn werk in stilte. Ook de geluiden die het koetswerk produceert blijven opmerkelijk beperkt. De Qashqai blijkt heel wat rijplezier te verschaffen op bochtig en hellend parcours. Daar draagt ook de stuurinrichting toe bij. Op de snelweg lijkt het stuurwiel echter elektromagnetisch vergrendeld in de middenstand en dat noopt tot een licht overdreven insturen om de wagen van spoor te laten wisselen. Op secundaire wegen is er echter niets aan te merken op de stuurbekrachtiging. De 2.0 diesel doet opmerkelijk stil zijn werk. Hij toont zich bovendien bijzonder soepel en herneemt zelfs al van vanaf 1750 tr/min zonder morren. Vanaf 2000 tr/min laat hij dan echt voelen wat hij in huis heeft. De vierwielaandrijving laat zich niet onaangenaam opmerken bij normale weg- en weersomstandigheden. Een off-road oefening was jammer genoeg niet voorzien tijdens onze eerste kennismaking, maar aan de X-Trail houden we zeer goede herinneringen over. Onze kennismaking met de diesel en manuele 6-bak liet wel een minder positieve indruk na voor de schakelmechaniek, dan bij de benzineversie. Het schakelen verliep wat weerbarstiger, vergde meer nadrukkelijke ‘geleiding' van de pook. De stuurbekrachtiging toonde zich in de stad ook veel meer ontdubbeld, met zelfs een wazig gevoel rond de rechtuitstand.
De Qashqai laat geen storende piep- of kraakgeluiden horen bij snel gereden trajecten en dat is een heel goed teken. Het is een autoproduct waarmee Nissan ‘anders' wil uit de hoek komen, maar dat op vele vlakken weet te overtuigen. De prijsvork gaat van 18.450 € voor de 1.6 Visia (basis) over 20.450 € voor de 1.5 dCi Visia tot 330.50 € voor de 2.0 dCi automaat 4WD en alles omvattende Acenta / Tekna Executive uitrusting.