SCORE Skoda Fabia
Meer Skoda testsMeer?
Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort
Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort
Skoda Superb Comfort 1.9 TDI 130pk
Skoda Superb Comfort 1.9 TDI 130pk
De Skoda Fabia werd in 1999 op de IAA in Frankfurt onthult. Een jaar later volgde de Combi en begin 2001 werd ook nog een Sedan aan het gamma toegevoegd. Die laatste was even in ons land te koop, maar vond slechts enkele tientallen klanten. De Fabia vijfdeurs en Combi waren daarentegen een succesnummer. En niet alleen in ons land. Afgelopen jaar rondde Skoda voor het eerst de kaap van een half miljoen wagens en meer dan 250.000 daarvan waren Fabia's. Het product was dan misschien aan het eind van z'n carrière, de verkoop ging nog 3% vooruit. De nieuwe break wordt in september in Frankfurt voorgesteld en de vijfdeursversie debuteert begin volgende maand in Genève, maar wij reden ‘m al.
De Fabia wordt, tegengesteld aan de heersende trend in z'n segment, nauwelijks groter dan de eerste generatie. Die enkele centimeter dat het model in de plus gaat, zit in de neus om de voetgangersveiligheid te verbeteren. De wielbasis bleef gelijk, maar toch claimt de constructeur een grotere binnenruimte. Er wordt meer in de hoogte gewerkt, waar de daklijn 4 centimeter verder van het asfalt verwijderd is. Daardoor kan de positie van de zetels wat aangepast worden en wordt ruimte in de lengte gewonnen. Achteraan groeit de knieruimte daardoor met 3cm. De kofferinhoud gaat er met 40l op vooruit. Voortaan kan in de koffer niet minder dan 300l, en tot 1163l als de achterbank plat gaat. Een vlakke laadvloer hoort weer niet tot de mogelijkheden.
De nieuwe Fabia is hipper en frisser dan z'n voorganger, al zoekt het merk geen extremen op zoals het met de leuke Roomster wel deed. Het nieuwe Skoda-DNA is duidelijk in de neus en de koplampen herkenbaar. Voor de rest van de koets werd nogal wat inspiratie opgedaan bij concurrenten. Een vleugje Yaris en een stevige schep Swift zit erin. Onder meer de zwarte raamstijlen (waardoor het dak lijkt te zweven) zijn afgekeken van de Japanner. Voortaan bestaat de mogelijkheid om een trendy ogende lakkleur ook te combineren met een wit dak ‘à la Mini', maar het staat de Fabia niet echt. Binnenin vinden we een combinatie van oerdegelijke materialen en een doordachte vormgeving waarvan de leukste details (zoals een deurbekleding met contrasterende vlakken) uit de Roomster worden overgenomen. Op één storend detail na (grote mensen parkeren hun rechterknie geheid tegen de prominente middenconsole en dat werkt storen bij lange ritten), is er op de hele belevenis geen zinnig woord kritiek te verzinnen. Het is allemaal zeer ‘VW'.
Het onderstel zal (onder meer) gebruikt worden voor de volgende VW Polo, en dat is eraan te merken. Het weggedrag is zeer voorspelbaar, op geen overstuur (lees: foutje) te betrappen en zowel de ophanging, de koppeling als de versnellingsbak filteren veel van de sensatie weg. Steengoed, maar weinig inspirerend. Emotie wekt de Fabia aan z'n stuur niet op. Het motorenpalet is zeer uitgebreid en omvaat benzines van 1.2 tot 1.6l en diesels van 1.4 tot 1.9l. Dat is van 60 tot 105pk in het eerste geval en 70 tot 105pk bij de zelfontbranders. In beide gamma's vinden we driecilinders onderaan het gamma. We maakten kennis met een nog steeds excessief nagelende 1.4 TDI die ofschoon hij wel acceptabele prestaties levert en een regelrechte zuinigheidsridder is, brutaal en ongemanierd overkomt. De 1.6l benzine is met een acceleratietijd van 10,1 tellen en een top van 190km/u de sprinter uit het gamma, zonder dat we spreken over een flitsend weggedrag. De motor is immers nogal hol. De 1.2l benzine-instapper toont zich dan weer verassend dapper. De motor presteert het minst (top van 155km/u en een acceleratietijd tot 16,5sec), maar etaleert niettemin een levendig karakter, is werklustig en schept meer rijplezier dan de ander motoren uit onze eerste test.
Het geven van een algemene beoordeling is moeilijk, omdat importeur D'Ieteren nog geen prijs vrijgeeft. Ze willen enkel kwijt dat de Fabia ‘naar verhouding' goedkoper wordt, omdat de uitrusting erop vooruitgaat. Dat is nietszeggend, en het blijft dus wachten op een definitief prijskaartje. Als dat hetzelfde blijft als bij de uittredende generatie (zoals in Nederland wel al geweten is), zal de Fabia scoren...