Citroën Picasso 5pl

Citroën Picasso 5pl
Bekijk 64 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Na de succesvolle lancering van de C4 Picasso, die met z'n zeven zitplaatsen een eind boven de nog lang niet afgeschreven Xsara Picasso in het gamma kwam, introduceert Citroën nu een versie met vijf zitplaatsen. Officieel debuteert die pas op het Autosalon van Genève om nog in maart bij de dealers te arriveren, maar we hebben de nieuweling inmiddels al aan de tand gevoeld. De C4 Picasso is met z'n vijf zitplaatsen toch 13cm korter dan z'n eerder gelanceerde naamgenoot die omwille van z'n zitconfiguratie voor zeven de toevoeging ‘Grand' krijgt. Anderzijds is het model met een lengte van 4,47m, een breedte van 1,83m en een hoogte van 1,66m nog steeds 20cm langer dan de eerder vernoemde Xsara Picasso. Citroën overigens nog maar eens dat die tot tenminste 2009 in het gamma blijft. Door de ingreep heeft Citroën een breed monovolumegamma; Xsara Picasso, C4 Picasso, Grand C4 Picasso en C8.

Onderhuids heeft de nieuweling alles met de Grand C4 Picasso gemeenschappelijk, inclusief z'n nieuwe platform met (optionele) pneumatische achterophanging. Het uiterlijk is afwijkend. De neus wordt met dynamisch ogende bumperschilden gekruid, en de flank en achterpartij zijn helemaal nieuw. De verticale lichtunits van de Grand C4 Picasso ruimen plaats voor dynamisch getekende horizontale units die onder een sterk hellende achterruit geschikt worden. De flank laat zich opmerken met een ‘knikje' in de gordellijn, waarvan Citroën beweerd dat het er niet alleen voor de sier is. Het vergroot de kijkhoek van inzittenden op de achterbank naar verluidt met vier graden. En over zichtbaarheid is er nog meer nieuws. Net als de grote Picasso, beschikt de vijfzitter standaard over een panoramische voorruit die het gezichtsveld (in de hoogte) van 35° -bij een conventionele monovolume- tot liefst 70° uitbreidt. Een omslachtig systeem van rolgordijnen en flappen zorgt ervoor dat het ook opnieuw af te schermen valt. Een panoramisch glazen dak staat in de optielijst, maar ook zonder dat beschikt de C4 Picasso al over het grootste glasoppervlak in z'n klasse.

Het interieur wordt met de Grand C4 Picasso gedeeld. Dat valt vooral op door z'n gerationaliseerde boordplank. De bedieningselementen zijn vereenvoudigd en gegroepeerd. Met name in de versies met een gerobotiseerde zesbak of conventionele zestrapsautomaat valt dat op. Het hoog op de middenconsole gemonteerde pookje wordt dan achterwege gelaten om plaats te maken voor een ruim centraal gepositioneerd koelvak. Zéér doordacht en aangenaam, al is onduidelijk hoe het verdubbelen van de bedieningselementen voor de airco (één aan elke kant) in die filosofie past. Comfort is de ‘dada' van Citroën en dat blijkt ook hier weer; prettig zittende zetels, een goede geluidsdemping en een vergevingsgezinde ophanging. Die laatste verdraagt bovendien ook een snedige stuurstijl, omdat dikke stabilisatorstangen het hellen van de koets goed in toom houden. Achteraan is er voldoende ruimte voor drie volwassenen op drie identieke stoelen (elk met ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes) met een breedte van 45cm. Daarachter zit een koffer die liefst 500l groot is. Minimaal, want het zitmeubilair op de tweede rij kan nog 13cm naar voor geschoven worden. Met de zetels opgeklapt groeit het laadvolume tot 1.734l.

Het aanbod bestaat uit een 127pk sterke 1.8 benzine, een tweeliter die 143pk omvat. Tijdens de eerste kennismaking concentreerden we ons vooral op de dieselversies die in ons land het leeuwendeel van de verkopen zullen uitmaken. Er is een 1.6 HDi met 110pk, die aan een manuele vijfbak of een gerobotiseerde zesbak wordt gekoppeld, en een 138pk sterke 2.0 HDi die nooit over een pookje beschikt. Hoewel de handgeschakelde 1.6 niet over een zesbak beschikt, valt op dat de nochtans niet vederlichte monovolume zeer goed uit de voeten kan, vooral dankzij de doordachte spreiding van de versnellingsbak. Dat hadden we ook al bij de Grand Picasso geconstateerd en deze vijfzitter zet nog 40kg minder op de weegschaal. De gerobotiseerde zesbak heeft ongetwijfeld voordelen in de file, maar -misschien omdat we ook conventionele automaten gewend zijn- het blijft wennen aan de schakelovergangen. De C4 Picasso is te koop vanaf € 20.200 voor de 1.8 benzine. Dieselen kan vanaf € 22.200. In een identieke versie bedraagt het prijsverschil met de zevenzitter steeds € 800. Elke C4 Picasso beschikt onder meer over een snelheidsregelaar, centrale vergrendeling en zeven airbags (knie-airbag incluis). Airco is alleen op het instapniveau een optie.


Geef commentaar
comments by Disqus