Opel Antara Flex Fix

Opel Antara Flex Fix
Bekijk 15 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Met de Antara heeft Opel sinds halverwege dit jaar weer een opvolger voor de Frontera in z'n rangen. Tenminste, in theorie. Want terwijl de Frontera een echte terreinwagen (van Isuzu-origine) was, is deze nieuweling een echte SUV die vooral op de avontuurlijk ingestelde stedeling mikt. Toch is dit model, dat aan de zijde van de technisch nagenoeg identieke Chevrolet Captiva van de band rolt in Korea, niet helemaal vies van een spetje modder. Integendeel, z'n niet permanente vierwielaandrijving helpt vooral op een gladde ondergrond het model in beweging te houden en om ervoor te zorgen dat je de helling die je hebt beklommen, ook zonder kleerscheuren weer afraakt, is er een afdaalhulp die de snelheid afhankelijk van de gekozen versnelling op 5 of 8km/u constant houdt door de vier wielen individueel af te remmen. Een systeem dat overigens ook in achteruit functioneert.

De aankleding van de Antara is een stuk stoerder dan die van zusje Captiva, maar het is slechts opsmuk. De Opel oogt wel meer geblokt, omdat hij dat ook is. Hij is immers een stuk korter. Daarom houdt hij het op 5 zitplaatsen (tegen maximaal 7 in de Chevrolet) en moet hij het stellen met een nog steeds zeer eerbiedwaardige laadruimte van 370l. Uitbreidbaar tot 865l met neergeklapte achterbankleuning en maximaal 1.420l tot aan het dak. Het paradepaardje van de Antara is z'n nieuwe Flex-Fix fietsdrager. Een systeem dat al op de nieuwe Corsa werd geïntroduceerd en nu ook op de Antara aangeboden wordt. Het is in essentie een ingebouwde rek dat in de achterbumper ingewerkt zit. Je hebt het daarom ook altijd bij. Het systeem laat zich mits enige oefening in enkele minuten opzetten en het biedt plaats aan twee fietsen. De kostprijs van de optie bedraagt € 650. Dat is vergelijkbaar met wat een trekhaak normaliter kost, maar hou er rekening mee dat het onmogelijk is om beiden te combineren. Opel meent overigens te weten dat het merendeel van de trekhaken enkel dienen om er een fietsenrek op te plaatsen.

Het motorenpalet van de trendy Opel is gekend. De benzines, 2,4l en 3,2l groot en 140pk en 227pk sterk, hebben in ons land weinig kans op slagen. De moderne 2.0 CDTI dieselmotoren des te meer. Dat blok is overigens beschikbaar in twee vermogensversies. De eerste is 127pk sterk en de tweede (die behalve met een handgeschakelde vijfbak ook aan een vijftrapsautomaat gepaard kan worden) die 150pk levert. Toch is het vooral het onderstel dat de Antara z'n levendige karakter verleent. De ophanging is immers efficiënt stug en dikke antirolstangen beperken de rolneigingen in de bochten. Anderzijds is de besturing niet bijzonder nauwkeurig en loopt het niet over met zowel de souplesse als de spreiding van de handgeroerde vijfbak. Een oud Opel-zeer, dat wat op het verbruik weegt. Het verbruiksgemiddelde van de dieselmotoren strekt dan ook van 7,5 tot 8,6l en wil in de praktijk nog een liter naar boven uithalen.

De Antara is te koop in de versies Enjoy en Cosmo. Bij de diesels, waarvan de 127pk sterke instapper nog niet leverbaar is, zijn beide versies leverbaar. Bij de benzines laat de instapper zich enkel als Enjoy leveren en maakt Opel de zescilinder enkel met de rijkelijk uitrusting van de Cosmo. De 2,4l is er vanaf € 28.294 en de 3,2l V6 moet Opel € 36.664 opbrengen. Dieselen kan (tot de komst van de 127pk-versie) vanaf € 30.595.


Geef commentaar
comments by Disqus