U kan in de 500 kiezen voor de werkijver van de 1.2l viercilinder benzinemotor, opteren voor het koppel van de 1.3 JTD met 75pk, of voor deze 100pk sterke 1.4 gaan. Die heeft als troefkaart alvast het gegeven dat hij standaard aan een zesbak gekoppeld wordt. Dat levert, gezien de prettige eigenschappen van het bakje, extra schakelplezier op. De 1.4 is onderin het regiment best soepel. Wie het vermogen wil benutten moet niettemin hoog in de toeren klimmen. Dat gaat dan gepaard met een prettige brom en zonder het minste protest van het autootje. Uiteraard is de 500, zelfs in deze uitvoering, geen rij-ijzer ‘pur sang', maar z'n pittige acceleraties verschaffen toch enig plezier. We betreuren dat de 1.4 net niet de psychologische sprinttijd van 10 tellen haalt. De versie neemt een halve tel meer voor de acceleratie naar 100km/u. Z'n normverbruik van 6,3 liter is het hoogste van het actuele 500-aanbod, maar dat is logisch. Beroer je regelmatig het gaspedaal dan wordt dat echter snel enkele liters meer. Dat willen we hem nog vergeven, maar de tankinhoud van amper 35 liter verplicht je wel om regelmatig bij de pomp te stoppen.
Het onderstel van de 500 is minder hoogtechnologisch dan we gewild hadden. De architectuur is immers die van de Panda, die vooral op betrouwbaarheid en voorspelbaarheid gericht was. Toch vinden we de aangepaste afstelling van deze Sport best aangenaam. Zelfs bij hoge snelheden - deze 500 rijdt op de optimistische teller 190 met de vingers in de neus - is er geen sprake van onstabiliteit. Dat de snelheidsmeter wat liegt is duidelijk, gezien de top van deze variant vastgesteld werd op 182 ‘echte' km/u. Wat we wel missen is snedigheid en communicatie. Dat is voor een deel aan de ophanging te wijten, maar de stuurinrichting is de grote boosdoener. De elektrische bekrachtiging geeft een zeer onthecht gevoel en noch een uitgesproken rechtuitstand, noch een sport-knop op de boordplank (die een zwaardere bekrachtiging inschakelt) verhelpen dat euvel. De 500 houdt dus niet van de limiet. Het model vertoont vooral een neutraal en voorspelbaar weggedrag.