Het lijkt alsof we al een eeuwigheid over de komst van de nieuwe Fiat 500 berichten, maar in realiteit heeft het model pas drie jaar geleden, op het Autosalon van Genève 2004, z'n eerste tekenen van leven vertoond. Toen stond de Trepiuno, een ultracompacte driezitter, op de Italiaanse salonvloer te pronken. De positieve reacties voor het retrorecept ‘à al Mini' waren overweldigend, maar de praktische uitwerking zou nog drie jaar op zich laten wachten. Fiat kruipt na een aantal mislukte pogingen langzaam maar zeker uit een dal, maar omdat er nog steeds zeer weinig budgettaire speelruimte is bij de Italiaanse gigant, staat de nieuweling op een bestaand platform. De compacte lijnen van het studiemodel werden rond het onderstel van de Panda getrokken. Dat is het andere succesnummer van de autobouwer in het instapsegment. De Panda is immers zowat de enige Europese budgetauto die zich weet te handhaven in een segment dat eerder door Japanners en recentelijk door Koreanen onder de voet wordt gelopen.
Dat er duchtig bij de Panda geleend wordt, hoeft niet meteen een groot nadeel te zijn. Het spaart immers in ontwikkeling, waardoor de 500 meteen met een breed motorenpalet op de markt komt. Het gaat om een 1.2 met 69pk, een 1.4 met 100pk en voorlopig één diesel, de alom gekende 1.3 JTD die goed is voor 75 paardenkrachten. Later komen er overigens nog bijzonder interessante drukgevoede tweecilinder 0,9l benzinemotoren met 90 en 110pk. Die zullen we aan te tand voelen wanneer ze op de markt verschijnen. En het verhaal is er niet mee rond. Er komt een break, een cabrio en de onvermijdelijke (want even legendarische) Abarth-versies. Een prijskraker is de 500, zoals verwacht, niet geworden. De basisversie kost meteen € 10.750, de diesel is er vanaf € 12.990 en de Sport die hier op de testbank staat wisselt al voor € 14.750 van eigenaar. Daarnaast is de optie- en accessoirelijst nog lang en niet altijd even democratisch geprijsd. U kan de 500 rond deze tijd bestellen, maar de levering is ten vroegste voor het eerste kwartaal van volgend jaar. Fiat kan de vraag nu immers al niet meer volgen...