Fiat 500 1.4 Sport Exterieur

Fiat 500 1.4 Sport
Bekijk 98 foto's
Door: BV 02-11-2007

De lijn van de nieuwe 500 doet ons uiteraard denken aan het iconische exemplaar uit de jaren '50 en '60. Zulks is geen toeval, want Fiat heeft heel goed begrepen dat het retrovaatje nog lang niet leeg is. Mini heeft het segment destijds zowat uitgevonden, en Fiat heeft héél goed gekeken hoe dat in z'n werk ging. Sterker nog, de 500 is van dezelfde ontwerper als de Mini. Die werd door de Italianen weggekaapt. Het koetwerk is samengesteld met lijnen die de vorm van weleer moeten oproepen. In veel gevallen wordt gehint naar kenmerken van het origineel, ook al zijn die niet aanwezig. De schuine achterklep dankte het kleintje van halverwege vorige eeuw immers aan z'n achterin geplaatste motor. Hier is het louter een stijlelement. En bij het front gaat men omgekeerd te werk. De 500 haalt al z'n koellucht van de onderbumper om z'n typerende dichte neus te verkrijgen. De 500 had in de geest van oorspronkelijke het model de nieuwe instapper van het Fiat-gamma moeten worden, maar dat is niet doorgegaan. Omdat hij op het onderstel van de Panda wordt gepast, meet hij toch nog 3,55m in de lengte, 1,63m in de breedte en 1,49m in de hoogte. Al is dat nog steeds bijzonder compact.

Over de lijnen van de ‘Nuova 500' kan je uren mijmeren. Wat evenwel als een paal boven water staat, is dat het model met succes op het gevoel speelt. De positieve reacties en bewonderende blikken waren tijdens onze testperiode dan ook niet uit de lucht. Fiat ziet daar net als Mini, waar de meerderheid van de geleverde exemplaren bol staan van de opties, de mogelijkheden van in. De uitrustingslijst is dan ook bijzonder lang en omvat behalve meer courante zaken als bekledingsopties en velgen ook tal van stripings, spiegelhuizen, badges... je kan zelfs het uitzicht van de sleutel personaliseren. En uiteraard hangt aan dat alles een prijskaartje.

Geef commentaar
comments by Disqus