Het gebeurt bepaald niet dagelijks dat een autoconstructeur zich op de markt van de exclusieve, volbloed sportwagens waagt. Het is immers een markt die wordt bespeeld door vele nicheconstructeurs, waarin generalisten slechts sporadisch een uitstapje maken (zoals Honda met de NSX of Toyota met de Supra) en waarin slechts één autobouwer -Porsche- groot wist te worden. Maar de lokroep van een model dat het imago van de constructeur in de verf zet is groot, en als dat merk ook nog eens over een kapitaalkrachtig cliënteel beschikt, valt er héél misschien zelfs geld aan te verdienen. Audi denkt van zichzelf dat het zich in die zeldzame situatie bevindt. En het had een troefkaart. Omdat het enkele jaren geleden Lamborghini overnam, en met dat merk de Gallardo z'n eerste levensadem gaf, beschikt de groep over behoorlijk wat kennis als het gaat om sportwagens met middenmotor. Modellen van het merk met de vier ringen, eveneens R8 geheten, zijn in de Le Mans-autosportklasse al drie jaar ongenaakbaar en deze productie-R8 is een mooie manier om dat te vieren.
Audi kan z'n sportwagen naar de klant brengen met moderne technologie. Een gegeven dat wegens de hoge ontwikkelingskost (die Audi afschrijft op volumemodellen) niet evident is voor piepkleine constructeurs (als een Noble, Donkervoort, Wiesmann, TVR... en moeilijk is voor middelgrote nichespelers als pakweg Lotus of Aston Martin. Daarnaast hangt rond het merk een zweem van Duitse degelijkheid, claimt Audi een dagelijkse bruikbaarheid en -last but not least- beschikt het merk uit een wijdvertakt netwerk. Nogal wat nichespelers boksen immers tegen logistieke problemen op. Zet bovenstaande eigenschappen en je ziet dat de R8 een gigantisch potentieel heeft. Alleen Porsche, dat kwadratisch meer sportwagens produceert dan de andere nicheconstructeurs samen, slaagt erin al bovenstaande voorwaarden te vervullen. Alleen, Porsche heeft al een innige band met VW-Audi en de groep is er zeker niet bij gebaat de suprematie van de 911 te ondermijnen. Dus blijft de vraag; waarom bouwt Audi de R8 eigenlijk?
Voorlopig is de R8 er alleen met een 4,2l grote V8 FSI. Die is beschikbaar met een manuele transmissie of als R-Tronic; een gerobotiseerde zesbak met identieke overbrengingsverhoudingen. In het eerste geval kan u de R8 op uw oprit parkeren vanaf € 109.020, in het tweede geval wordt u voor minstens € 116.520 eigenaar. Wellicht bent u toch wat meer kwijt. De optielijst is immers lang, wat positief is omdat je een model als de R8 wellicht naar je eigen smaak wil aanpassen. Je kan betreuren dat aan de opties een gepeperd prijskaartje hangt, al is dat in dit segment niet noodzakelijk een nadeel. Als we dan toch een vergelijking moeten maken, dan doen we dat met de Porsche 997 om te concluderen dat een vergelijkbaar exemplaar bij Audi telkens enkele duizenden euro duurder is. Ook nog dit: het blijft zeker niet bij deze twee versies.. nu al is zeker dat een V10 in het centrale motorcompartiment genesteld wordt. Over een dieselversie doen ook nog steeds de wildste geruchten de ronde, maar in Ingolstadt is te horen dat de beslissing daarover nog niet gevallen is. Haast heeft Audi niet.. het merk kan nu al niet aan de vraag voldoen.