De R8 werpt zich op als gedoodverfde concurrent voor dat andere Duitse scheurijzer; de Porsche 911. Behalve een vergelijkbaar prijskaartje bieden ze bieden immers een grote dagelijkse inzetbaarheid, een opmerkelijk comfort, uitzonderlijke dynamische eigenschappen, Duitse degelijkheid en -last but not least- kunnen ze terugvallen op een niet onaanzienlijk verdelernet. Alleen hoort Porsche tot dezelfde familie als Audi en rijst dus de vraag waarom Ingolstadt deze stunt uithaalt. Achteraf bekeken, is het antwoord eenvoudig. Audi doet z'n uiterste best om zich een dynamisch imago aan te meten en de R8 is daarin een werkinstrument. Imago, imago, imago...
Ga er vooral niet van uit dat het model niet meer is dan een mooi opgepoetst koetswerk. De 420pk sterke V8 die centraal onder z'n glazen afdekkap rust, is tot grootse dingen in staat. Een sprinttijd van 4,8 tellen en een top van 301km/u bijvoorbeeld. Of het donkere gebulder waarmee dat gebeurt. Alsof alle Griekse Goden tegelijk hun toorn over de wereld werpen. En nog meer; de uitzonderlijke stuurprecisie die -zeker in ervaren handen- garant staat voor bergen rijplezier. Neen, deze Audi is een rijmachine van een zeldzaam niveau. Briljant.