De Sportversie is voorzien van sportzetels voor- en achteraan. Die hebben een meer uitgesproken zijdelingse steun maar van echte kuipjes kan je niet spreken. De harde zetels houden je desalniettemin ook in de bochten perfect op je plaats en zorgen voor relatief weinig vermoeidheid bij lange ritten. Achter het stuurwiel vind je dankzij de instellingsmogelijkheden van de voorzetel en de hoogte- en diepteverstelling van het stuur in een mum van tijd de juiste rijhouding. Het dashboard waar je op kijkt, is bovenaan voorzien van een afdekking in zacht uitziende kunststof met beperkte reflecterende eigenschappen. Ook dat zou van Italiaanse makelij kunnen zijn. Met een degelijk een aangenaam uitzicht is dat geen minpunt. We waren minder opgezet met de rest van de materialenkeuze. Al bij de eerste voorstelling waren we niet onder de indruk van het grijze plastic dat voor o.a. de middenconsole gebruikt wordt. We vinden het al niet meer zo erg als toen, maar het blijft goedkoop overkomen en met het handschoenkastje hebben we hetzelfde probleem. Op het rood verlichte instrumentenbord zijn de klokjes omzoomd met een glanzend gelakt biesje. Naast de gebruikelijke zaken; het brandstofpeil, snelheidsmeter, motortemperatuur en toerenteller, krijgt de TDI 130pk ook nog een Volt- en oliedrukmeter.
De Ibiza is verkrijgbaar in een uitvoering met drie- of vijf deuren. De driedeurs heeft voor een vlotte toegang ver naar voor klappende zetels met een geheugen voor de instelling en dat laat zich vlot bedienen. Achteraan zorgt de groei van het model voor bijna 6cm extra ruimte. Die was echt welkom. Een ruimtewonder kunnen we hem nog steeds niet noemen, maar je kan toch zonder problemen je knieën en voeten kwijt. Het dak zelf is behoorlijk bol en komt daardoor aan de zijkanten nogal dicht. Daarom denken we dat veel meer dan twee keer een meter zeventig op de achterbank problematisch wordt. De zithouding op de achterbank is wel zeer aangenaam. De zitting is wat hoger opgesteld dan die van de voorzetels en helt weinig naar achteren af. Ook de rugleuning is vrij recht. De combinatie zorgt voor een goed overzicht en een aangename, ontspannen houding die zeker voor langere trajecten vol te houden is.
Het koffertje is 267l groot. Vergroten kan je wel door de in ongelijke delen neerklapbare achterbank plat te leggen. Een vlakke vloer behoort niet tot de mogelijkheden.