Voor het ontwerp van de Ibiza kaapte Seat Walter Da Silva bij Alfa Romeo weg. De ontwerper had daar één en ander in de pap te brokken bij het ontwerp van de 147 en, toeval of niet, dat is de nieuwe Ibiza aan te zien. De Germaanse koelbloedigheid heeft zowaar plaats gemaakt voor enig Latijns temperament. De snuit wordt gedomineerd door een enkele golvende lijn die de vorm van de roosters en de lichtunits met helder afdekglas dicteert en de sterk uitgewerkte plooilijnen op de motorkap. Dat zorgt voor een zeker dynamisme dat op de flank door een sterk oplopende gordellijn benadrukt wordt. Op de achterkant prijkt gelukkig een vlaai van een Seat-logo, dat tevens dienst doet als hendel voor het kofferdeksel, want de kans is groot dat het autootje door de langgerekte lichten en de licht v-vormige onderste aflijning van de achterruit voor een kleine Alfa wordt genomen. Misschien brengt Seat de Italianen nu wel op een ideeij De koets van de Ibiza groeide alvast een maatje; 7,7cm in de lengte, 5,8cm in de breedte en 1,9cm in de hoogte. De afwerking is zoals verwacht uitstekend, doch niet perfect.