De 156 volgde de 155 op in de herfst van 1997 en werd dit jaar een beetje opgefrist. Vooral het interieur werd daarbij onder handen genomen. Op het autosalon van Genève in 2000 kwam een opmerkelijk gelijnde break, door Alfa Sportwagon gedoopt, het gamma aanvullen. De 156 is te krijgen met niet minder dan 5 benzinemotoren en twee diesels. De goedkoopste variant is de 1.6TS die voor 20.150 € verkocht wordt. Die wordt gevolgd door de 1.8TS, met 140pk en een prijskaartje van 21.900 €. Nieuw, en daarom ook op onze testbank, is de 2.0JTS. De direct ingespoten benzinemotor ontwikkelt 163pk en gaat met de manuele vijfbak van onze testwagen van de hand voor ten minste 25.600 €. Met een selespeed gerobotiseerde bak en bediening aan het stuur kan ook, voor 26.850 €. Hoger op de ladder vinden we nog een 2.5 V6 met 192pk voor 29.800 € en de GTA die met een 3.2 V6 en 260pk 40.650 € moet kosten. Dieselliefhebbers kunnen kiezen voor de 1.9JTD met 115pk voor 21.950 € terwijl de 2.4JTD 150pk sterk is en in de koets van de 156 gemonteerd wordt voor ten minste 26.150 €.
De aardige standaarduitrusting van de 156 2.0 JTS, met o.a. automatische airco met gescheiden links/recht regeling, boordcomputer, centrale armsteun vooraan, elektrisch bediende spiegels en ruiten vooraan, 15-duims lichtmetaal en mistlampjes was op onze testwagen aangevuld met een derde hoofdsteun achteraan, alarmsysteem, Bose-geluidsinstallatie, Momo-lederen interieur en koplampsproeiers. 28.110 € is daardoor het prijskaartje.