Onze testwagen werd aangedreven door de TDI-motor met 100pk, de instapdiesel voor dit model. De langsgeplaatste 1896cc viercilinder heeft een intercooler, turbo met variabele geometrie, 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas. De inspuiting is direct, via pompverstuivers. Het maximale vermogen komt vrij bij 4.000t/min, terwijl het maximale koppel van 250Nm al bij 1.900t/min. beschikbaar is. De A4 weegt in deze combinatie 1375kg. De krachtbron wordt gekoppeld aan een soepel en nauwkeurig schakelende manuele vijfbak. Die heeft behoorlijk lange verhoudingen en maakt maximaal gebruik van koppel dat de diesel levert. De A4 haalt 100km/u in 12,1sec en kan een topsnelheid van 195km/u aan. Die cijfers zijn allesbehalve onaardig en bijgevolg heb je nooit het gevoel met een basiskrachtbron rond te rijden. De tussenacceleraties zijn vlot en de motor is weliswaar niet snel, maar discreet en gewillig. Ook de doseerbaarheid van de koppeling draagt bij tot het rijplezier. De TDI heeft bovendien weinig dorst. De constructeur heeft het over 5,6l per 100km voor de gemengde cyclus. Wij tekenden voor die cyclus een verbruik op van 7,1l en het dient gezegd dat we regelmatig het volle potentieel van de motor hebben aangesproken.
Voor de ophanging doet men beroep op een systeem met 4 dwarsarmen per wiel en gasschokdempers met 2 kamers en een stabilisator voor de voorophanging. Achteraan is het een onafhankelijk systeem met onderliggend trapezium en bovenliggende dwarsdraagarm. Uiteraard ook voorzien van een stabilisator. De filtering is efficiënt en comfortabel, ook op slechtere wegen. Bij grotere oneffenheden merk je dat de dynamische veerweg nog niet zo groot is als bij zijn beste concurrenten. Het is alleen dan dat de A4 wat te droog de beweging opvangt. In snelle bochten neigt de Audi naar onderstuur. Als het te grof wordt, komt het ESP-systeem discreet tussenbeide.
De reminrichting bestaat uit een bekrachtigd dubbel diagonaal circuit met schijven rondom. Vooraan zijn die geventileerd. Het rempedaal laat een uitstekende dosering toe. Bij een zware belasting wordt het pedaalgevoel sponzig, maar de werking van het systeem wordt er niet merkbaar slechter op.