De benzinevariant krijgt een 2.8l V6 krachtbron die 204pk sterk is. Het spurtje tot 100km/u duurt dan 7,3 seconden. De topsnelheid ervan ligt op 235 km/u. Het diesel die 150pk ontwikkelt bij 4000t/min zal in ons land ongetwijfeld het meeste verkocht worden. Die haalt 100km/u op de teller in 9,1 seconden en kan tot 211km/u snel zijn. De krachtbron wordt steeds gekoppeld aan een sportief gespreide zesbak. Die schakelt aangenaam, snel en zuiver en ook het pookje zelf ligt goed in de hand. De VAG-diesels zijn bij de krachtigste, maar niet meteen bij de meest beschaafde op de markt en dat laat zich, vooral in 1ste en 2de versnelling duidelijk horen. Hoewel de 1489kg zware diesel in de acceleratie naar 100km/u niet echt met z’n concurrenten (allen van een benzinemotor voorzien) meekan, maakt die dat met een koppel van 320Nm (bij 1900t/min) in de hernemingen goed. De tussenacceleratie van 80 naar 120km/u in vijfde duurt amper 9 seconden. Exact dezelfde tijd als de 2.8l V6. De vierwielaandrijving van Haldex verdeelt het koppel over de voor en achteras in functie van de rijomstandigheden. De hoeveelheid koppel op de achterwielen is beperkt tot 40%. Daardoor blijft de Seat aanvoelen als een voorwielaandrijver en behoudt hij bijvoorbeeld ook zijn stabiliteit als de wielen gaan doorspinnen (met het ESP-systeem uitgeschakeld). Seat spreekt over een verbruik voor de gemengde cyclus van 5,7 liter. Met de verleiding van 150 paarden onder het gaspedaal lijkt dat iets wat niemand zal halen. Wij verstookten gemiddeld 9,9l en zijn daar gezien de sportieve rijstijl best tevreden mee.
De ophanging van de Leon is, net als bij de vergelijkbare producten uit de VAG-stal, niet vrij van kritiek, maar deze sportophanging presteert met de sportieve aspiraties van het model in het achterhoofd relatief beter. Enkel de filtering van kleine oneffenheden (zoals roosters op de weg) moet echt efficiënter kunnen. Aan de andere kant is de Cupra zeer stabiel op goede weg bij hoge snelheden. De zesbak heeft een vrij lange eindoverbrenging waardoor 180km/u door de diesel gemakkelijk voor langere tijd kan aangehouden worden. De ingenieurs zijn er met een zwaardere bekrachtiging van het stuurwiel, een stuggere ophanging en 225 R17 banden toch nog niet in geslaagd de bestuurder een overvloed aan feedback te geven. Het stuurgevoel is een tikkeltje te wazig en de Leon gaat zelfs met dikkere antirolstangen (20mm vooraan en 16mm achteraan) iets te snel grip zoeken in de bochten. De Leon doet voor de vertraging een beroep op 4 geventileerde schijven. Die grijpen goed aan en zijn eenvoudig te doseren, al hebben ze bij een zware belasting te lijden onder het (door o.a. de vierwielaandrijving) hoge gewicht van de sportieveling.
Het uitschakelbare ESP-systeem is zo afgesteld dat het zeer vroeg tussenbeide komt, maar eveneens zeer discreet werkt. Behalve het oplichtende verklikkerlichtje op het instrumentenbord is er zo goed als niets van de merken. Dat is een afstelling die in dit geval ongetwijfeld leed zal vermijden.