Honda is er vroeg bij met een facelift van de Civic, maar er zijn geen ingrijpende wijzigingen te melden. Vooral de gewijzigde voor- en achterlichtunits geven het geheel een wat dynamischere uitstraling. De Sport-versie die wordt aangeboden in combinatie met alle beschikbare motoren uit het driedeurs-gamma is het bewijs dat Honda z’n afzetmarkt in de gaten houdt. Menig standaard Civic werd immers reeds als een Type-R aangekleed. Met een vermogen van 200pk spreekt dat model immers tot de verbeelding, maar de aankoopprijs en vooral de fiscale afstraffing van dergelijke prestatiegerichte modellen vormen vaak een onoverkomelijke drempel. Nu combineert Honda de voornaamste visuele accenten van de Type-R met de meer bescheiden motorversies.
De 1.4 vormt de instapper en is verkrijgbaar voor € 16.600. Het model profiteert van de stugge afstelling van het onderstel, dat beter past bij het dynamische imago van deze uitvoering dan bij de andere versies. Een krachtpatser is de 1.4 niet. U mag vlotte prestaties verwachten, maar niets meer. Het interieur was en blijft een schot in de roos. De zetels steunen uitstekend, ook al mochten ze nog wat smaller, er is voldoende bergruimte om de wat beperkte kofferinhoud te compenseren en er is voldoende ruimte voor vier volwassenen. Dat dit een Honda is die z’n uiterlijk niet waarmaakt, weet u op voorhand.