Onder de kap van de pittigste 147 T.-Spark schuilt een viercilinder-in-lijn met een inhoud van 1970cc. Die produceert 150pk bij 6.000t/min. en 181Nm bij 3.600 krukasrotaties per minuut. Met de gerobotiseerde versnellingsbak kan je daarmee 100km/u op de teller halen na 9,3sec. Met de goed afgelijnde handbak moet je iets meer tijd rekenen voor het schakelen, maar je blijft wel veilig onder de magische 10-secondengrens. De topsnelheid van de 1250kg zware middenklasser bedraagt net geen 210km/u. De naaste concurrenten zijn doorgaans een tikkeltje sneller, maar in de spurt naar 100km/u zal dat zelden meer dan een wagenlengte verschil opleveren.
In de praktijk laat de motor zich het liefst wat hoger in de toeren rijden. Hij reageert dat alert op de beweging van het gaspedaal en trekt met een schitterend klinkende brom door naar de rode zone op de toerenteller, zonder ooit brutaal te worden. Een waar plezier tussen 3.000 en 5.500t/min. Je kan natuurlijk ook nog best vlot rijden als je de naald niet constant zo hoog houdt. In het eerste geval wordt je voor je plezier wel bestraft bij de pomp. Wij verbruikten gemiddeld meer dan 14l/100km. We kunnen het nogal forse verbruik behalve op onszelf ook nog op de beperkte kilometerstand van onze testwagen steken: met 600km op de teller aan het begin van de test was die amper ingereden. Volgens Alfa moet de gemengde cyclus kunnen met 8,9l/100km maar zoals gewoonlijk zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.
De voorophanging is onafhankelijk met twee paar parallelle armen en twee schommelarmen. Achteraan zit ook een onafhankelijk systeem met McPherson veerpoten, onderliggende dwarsarmen en reactiestangen. Zowel voor- als achteraan monteerde men een antirolstang. Het systeem is hard en efficiënt, zoals van een sportieve wagen verwacht mag worden. De filtering van korte oneffenheden en dwarsrichels had wat desondanks soepeler kunnen zijn maar de 147 wijkt zo goed als nooit van z’n lijn af. De bochten handelt hij lekker strak af, en de gripgrens ligt daarin echt wel ver. We mogen aannemen dat het optionele 215/45 rubber daar voor iets tussenzit, al zal het karakter van de wagen met het standaard voorziene 205/55 rubber niet drastisch wijzigen. In de buurt van de limiet wordt de 147 progressief onderstuurd. Overstuur krijg je enkel als je het uitlokt en dan moet je nog behoorlijk je best doen.
De stoppers van dienst zijn schijven rondom. Vooraan geventileerd met een diameter van 284mm, achteraan 251mm. Het systeem geeft, net als het stuurtje overigens, aangenaam veel feedback. Je voelt de remmen krachtig aangrijpen en de dosering is eenvoudig. Het dikke rubber heeft niet de neiging snel te blokkeren maar als het toch voorvalt komt het ABS-systeem -net als de rest van de electronicawinkel- correct en discreet tussenbeide.