De TDI-motor met 100pk hebben we reeds eerder in de A4 getest en onze conclusies zijn dan ook grotendeels dezelfde. De 1896cc viercilinder met directe inspuiting (pompverstuivers), intercooler en turbo met variabele geometrie produceert 100pk bij 4.000t/min. Het koppel bedraagt 250Nm bij 1.900t/min. Het leeggewicht van de Avant ligt met 1430kg een kleine 100kg hoger dan de berline, toch hij moet qua prestaties zo goed als niets toegeven. De spurt naar 100km/u gaat in 12,5sec en de topsnelheid bedraagt 191km/u. Het is vooral uitstekende verhouding tussen de motor en de soepel en direct schakelende versnellingsbak die ons overtuigt. De vijfbak heeft relatief lange verhoudingen die uitstekend passen bij de koppelrijke motor. Bij het vertrekken moeten dieselrijders wat meer gas geven dan gewoonlijk (om te verhinderen dat de motor stilvalt), maar voor de rest heb je nooit het gevoel met een instapmotor rond te rijden. De A4 is geen snelle jongen en toch mis je eigenlijk nooit vermogen. Hij is steeds even vlot en zoals het een Duitser betaamt voelt hij zich ook bij hogere snelheden goed in z’n sas. De TDI is door de concurrentie misschien bijgebeend op het vlak van vermogen, de andere merken hebben zeker stillere en romiger klinkende motoren, maar op het vlak van verbruik blijft de TDI heer en meester. De verbruikscijfers zoals ze door de concurrerende constructeurs opgegeven liggen weliswaar in de buurt, bij het testverbruik onderscheiden de TDI’s zich nog steeds. Voornamelijk omdat de TDI, voorlopig nog meer dan een common-rail diesel, in alle omstandigheden zeer zuinig blijft. Dus ook als je wat steviger doorrijdt. Het euromix-gemiddelde volgens de constructeur is 5,7l; wij strandden op een uitstekende 7,3l.
De ophanging bestaat uit vier dwarsarmen per wiel, gasschokdempers met 2 kamers en een stabilisator vooraan. Achteraan is het een systeem met onderliggend trapezium en bovenliggende dwarsdraagarm, eveneens met stabilisator. De ophanging is vooral op goede wegen comfortabel. Als het echt slecht wordt krijgt de Audi het lastig en durft hij de schokken te droog verwerken. Pompbewegingen steken met name in die omstandigheden de kop op. De A4 luistert goed naar de commando’s van de bestuurder, al gaat hij in de bochten resoluut voor onderstuur. Dat steekt snel de kop op, maar bouwt progressief op. Daardoor zal je de Audi niet snel van z’n stuk brengen en blijven verrassingen uit. Het ESP-systeem kan wat hebben en komt gelukkig niet om de haverklap tussenbeide.
Remmen doet Audi’s kleinste Avant net als de berline met een dubbel diagonaal bekrachtigd circuit en schijven rondom. Het rempedaal geeft je veel gevoel als je de remmen tenminste niet te warm laat worden. De uithouding van het systeem is uitstekend hoewel fading zeker niet onbestaande is. De remweg verlengt in dat geval wat en het pedaalgevoel wordt sponsig maar verder dan dat gaat het niet.