De vervanging van de A4 berline betekent natuurlijk ook de aflossing van de A4-break, Avant zoals Audi het noemt. Deze versie mikt misschien nog meer dan de vierdeurs op de leasingmarkt.
Als je voor een A4 Avant kiest heb je alvast keuze te over; maar liefst 8 verschillende motorversies zijn voorzien. Bij de benzines is de instapper de 1.6l met 102pk en een prijskaartje van 24.120 €. De 2-liter benzine kost exact 3.000 € meer en levert 130 paarden. 30.570 € koopt je 1.8 Turbo met 150pk. De 2.4l heeft 163pk en kost 31.620 € terwijl de absolute topversie, met 3.0 V6 en 220pk, te krijgen valt vanaf 34.570 €. De drie dieselversies vinden in ons land merkelijk meer aanhangers. De populairste zijn de twee versies van VW’s eeuwige 1896cc viercilinder met popverstuivers. De lichtste heeft 100pk en gaat voor 24.620 € over de toonbank. 130pk uit hetzelfde blok kan ook, voor ten minste 27.370 €. De zwaarste zelfontbrander is een 2.5l V6 TDI met 155pk en daarvoor moet je 32.120 € ophoesten. Als je denkt dat je het dan hebt gehad, vergis je je. In veel gevallen kan je immers nog opteren voor de soepele Multitronic automaat (voor 2.0, 1.8T, 2.4 en 3.0 V6 benzine en de 2.5 TDI), bij de 1.9 TDI 130pk heb je de keuze uit een handbak met 5 of 6 versnellingen terwijl de Quattro-versies van de 3.0 V6 en 2.5TDI (dan met 180pk) je de keuze laten uit een handgeschakelde zesbak of een tiptronic. De Quattro-vierwielaandrijving is overigens te krijgen met de 1.8T, 3.0 V6, 1.9TDI 130pk en 2.5TDI. De prijzen van de Quattro’s variëren van 30.620 € tot 39.570 €.
Binnenkort voelen we de 1.9TDI 130pk in Quattro-uitvoering aan de tand, maar tot dan schotelen we u de voorwielaangedreven diesel met 100pk voor. Eerder testten we reeds de berline met die motor (zie testarchief). De standaarduitrusting van de Avant omvat o.a. centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrische ruiten vooraan, prestereouitrusting met 8 luidsprekers, een centrale armsteun vooraan en een 1/3 2/3 neerklapbare achterbank. Voor dat laatste moet je bij de berline al in je buidel tasten. De testwagen was optioneel voorzien van metaalkleur (voor 762,30 € zeker duur genoeg), een alarmsysteem (477,95 €), de kit klimaatregeling (elektronische airco en 7-spakige 15-duims lichtmetalen velgen voor 950 €), een normaal reservewiel in plaats van een klein noodwieltje (121 €) en elektrisch verwarmbare buitenspiegels (157,3 €). De aluminium inlegstukjes voor het interieur maken met 217,80 € het plaatje compleet. Het prijskaartje komt zo op 27.306,35 € of 1.101.535 oude Belgische Franken.