BMW heeft met de 3-reeks al enkele generaties lang een succesnummer in huis. Die wagen doet het niet alleen goed in de particuliere verkoop, hij is ook bij fleet-rijders populair. BMW biedt die 3-reeks aan met een hele reeks benzinemotoren, maar de 320d (met 136pk) viel in België toch het meest in de smaak. Met de beperkte uiterlijke facelift die de constructeur voor modeljaar 2002 op de 3-reeks doorvoerde, veranderde er ook onderhuids één en ander bij de diesel. Zo is het aanbod nu niet meer beperkt tot 1 versie. Er is een nieuwe instapper, de 318d. Die heeft in tegenstelling tot wat de typering doet vermoeden (en zoals bij BMW wel meer het geval is) niet een 1.8 maar een 2-liter turbodiesel met directe injectie van 115pk in het vooronder. De 320d is vanaf nu 150pk sterk. Om de verschillen tussen de oude 320d en de nieuwe variant wat beter te kunnen inschatten, haalden we voor we bij BMW om de nieuwe 320 gingen ook snel nog even de vorige versie van onder het stof.
De nieuwe 320d die de invoerder voor ons reserveerde was een berline die in basislivrei voor 26.400 € ( 1.064.973 BEF) van eigenaar wisselt. Daarmee zit je tussen concurrenten als een Mercedes C-klasse, Audi A4, Citroën C5ij Voorzien van een hele reeks opties, waaronder lichtgeel leder, lichtmetalen velgen, automatische airco, metaalkleur, edelhoutuitvoering, Bi-xenon lichtenij, kwam de totaalprijs van de wagen op 36.740 € (1.482.128 BEF).