Sinds de facelift gebruikt de Grand Vitara de 2-liter HDI van PSA. De common rail turbodiesel met intercooler levert hier 109pk bij 4.000t/min, maar veel belangrijker (voor een 4x4) zijn de 250Nm die al bij 1.750t/min worden vrijgegeven. De Grand Vitara weegt 1.475kg en met de conceptgebonden afmetingen en stroomlijn ligt de topsnelheid op een bescheiden 145km/h. De versie met handbak gaat 5km/h sneller. De Grand Vitara is nochtans verre van traag en trekt snel op tot 140km/h. Vooral in de stad en op het platteland toont de vlotte en soepele HDI-motor zich van zijn beste kant.
De Grand Vitara drijft in de meeste gevallen de achterwielen aan, maar wanneer de rijomstandigheden er op achteruit gaan, kan zonder probleem de vierwielaandrijving worden ingeschakeld. Dat gebeurt via de pook van de tussenbak. Dat kan, mits enige beperkingen, al rijdend gebeuren. Als je van plan bent om het echt grof te maken heb je nog de beschikking over een korte verhouding. Handig op een losse ondergrond of Őzoals we konden ondervinden- op een wel heel steile helling. De Mc-Phersons vooraan en de starre as achteraan geven de Vitara zowel op de baan als off-road een avontuurlijk gedrag. Suzuki heeft hier duidelijk een zeer aangenaam compromis gevonden. Enig nadeel is dat de ophanging vooraan voor terreinwerk nogal aan de luie kant is en het gebruik van de veerweg vooral aan de achteras overlaat. Daardoor zit je nogal snel door de nochtans niet onaardige 195mm bodemvrijheid heen. De echte terreinliefhebber wil ook nog weten dat de maximale hellingshoek vooraan 34° bedraagt, achteraan is dat 31°. De maximale overrijhoek is vastgesteld op 23°.
In normale omstandigheden is de Vitara licht onderstuurd. Als het wegdek er nat bij ligt kan de achtertrein met de 250Nm van de diesel wel wat enthousiaster voor de dag komen. Dat ondanks het fors uitgevallen 235/60 R16 schoeisel. Wie daar wat ervaring in heeft zal zich er evenwel nooit mee in de nesten werken. De Vitara draai je op 10,6m. Het stuur is leuk bekrachtigd, maar heeft geen echte rechtuitstand waardoor het wazig aanvoelt. Onze testwagen had overigens een uitgesproken voorliefde voor rechts. Reken maar dat een eerdere (onzachte) terreinkuur daar voor iets tussenzit.
Stoppen doet de Vitara middels geventileerde schijven voor en trommels achter. Net als het stuurtje geven ze niet zo veel feedback. De combinatie blinkt niet uit in remkracht. De uithouding daarentegen hebben we ondanks een zeer belastend testparcours niet op fouten kunnen betrappen. Dat is een prestatie.