De X5 is gebouwd rond een zelfdragende structuur met onafhankelijke ophanging op de 4 wielen en weegt in combinatie met de dieselkrachtbron 2190kg. Die diesel is een aluminium blok met zes cilinders en 4 kleppen per cilinder, een gemeenschappelijke inspuitleiding onder hoge druk (Common Rail), voorinspuiting (voor een soepelere loop) en een turbo met variabele geometrie. Samen goed voor een maximaal vermogen van 184pk bij 4000t/min en een indrukwekkend koppel van 410Nm. Dat koppel is constant ter beschikking tussen 2000- en 3000t/min. Voorlopig wordt de diesel steeds gekoppeld aan een vijftrapsautomaat met Steptronic functie. Een versie met handbak wordt pas in het voorjaar van 2002 gecommercialiseerd. Met de automaat kan je van 0 naar 100km/u in 10,5sec en kan je met de X5 tot 200km/u snel gaan. Die automaat reageert van bij de aanzet alert en schakelt soepel zonder de overgangen volledig af te vlakken. In de Steptronic stand kan je door tegen het pookje te tikken ook handmatig schakelen. De praktijk leert ons dat dat amper wordt gebruikt. Het nut ervan ontgaat ons ook wat omdat de automaat in handgeschakelde stand toch met het toerental en de koppeling durft spelen en dan is het typische handbakgevoel zoek. De motor toonde zich krachtig en zeer soepel in het gebruik. Enkel de koudstart verraadt dat het om een diesel gaat. BMW heeft het over een verbruik van net geen 10l, onze verbruikscijfers vetoefden echter in hogere sferen maar in een cyclus met meer autostradekilometers lijkt ons een verbruik van 12 à 13l best haalbaar.
De onafhankelijke ophanging (achteraan van het type multi-link met aluminium wielstellen en geleiders) en de vaste verdeling van het motorvermogen (38% voor en 62% achter) geeft een vertrouwd BMW-gevoel. Met die combinatie laat de wagen zich snedig sturen terwijl het comfort van goed allooi is. Op een bochtiger parcours blijft de BMW uitzonderlijk strak en neutraal (met de hele elektronicawinkel in de waakstand voor als het toch mis zou gaan). Het is duidelijk dat de X5 op rijplezier is ontworpen. Ook de bekrachtiging van het stuur is daartoe goed gekozenij niet in het minst vermoeiend, en zeker nog met voldoende gevoel. Hoewel deze SUV ontworpen is voor het asfalt, moet je er niet voor terugdeinzen hem wat terrein onder de wielen te schuiven. Omdat hij geen vergrendelbare differentiëlen heeft en het op een vaste overbrengingsverhouding houdt, laat de X5 het zwaardere werk aan de specialistenij Wie z’n 4x4 koopt om te slepen kan gerust deze Duitser in overweging nemen. De diesel kan een geremde aanhangwagen tot 2,5 ton verdragen.
Stoppen doet de X5 met geventileerde schijven op alle wielen. Die scoorden uitstekend in remvermogen, doseerbaarheid en pedaalgevoel. De elektronische hulpjes zijn niet paniekerig, noch overdreven verdraagzaam, maar de tussenkomsten beperken zich dankzij een uitstekende geluidsisolatie vooral tot het gevoel van de bestuurder.