Citroën C5 Break 2.2 HDi Exclusive Rijgedrag

Citroën C5 Break 2.2 HDi Exclusive
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De 2179cc viercilinder-in-lijn dieselkrachtbron van de C5 doet beroep op Common-Rail injectie, vier kleppen per cilinder en een turbo met variabele geometrie voor de productie van een maximumvermogen van 136pk bij 4.000t./min. Het maximale koppel bedraagt 314Nm en is bij 2.000t/min. ter beschikking. Daarmee is de ruim 1,5ton zware break een alerte, gewillige maar niet brutale auto geworden. De topsnelheid bedraagt 201km/u en je kan naar 100km/u in 10,6sec. Vlot dus, zonder echt snel te zijn. De constructeur geeft een gemiddeld verbruik op van 6,5l/100km. Wij kwamen op een gemiddeld verbruik van een kleine 9l, met 6,4l/100km als gemeten minimum en 10,9l als gemeten maximum. Een behoorlijk resultaat, want de diesel had bij het begin van onze test nog niet eens 1500km op de teller staan dus het verbruik ervan zal nog dalen.

Tot de meest opmerkelijke kenmerken van deze Citroën behoort de Hydractive 3 ophanging. Dat is de nieuwste versie van de hydraulische ophanging die voor het eerst op de inmiddels legendarische DS werd voorgesteld. Die heeft ten opzichte van de laatste XM’s en Xantia’s weer wat verbeteringen ondergaan. Daardoor is het systeem gegarandeerd voor minimaal 200.000km vrij van onderhoud. Het elektronisch gestuurde systeem past zich aan de rijstijl en de staat van het wegdek aan. De variaties liggen in de demping en de rijhoogte. Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat de koets op een slechte weg, wat hoger gaat liggen. Aan hogere snelheden wordt de rijhoogte dan weer beperkt en gaat de C5 zo liggen dat een minimale luchtweerstand bekomen wordt. Doorgaands gebeuren die aanpassingen zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Als hij dat wil kan hij, voor het nemen van een hindernis bijv., door middel van de elektronische sturing op de middenconsole de rijhoogte tijdelijk (en binnen de beperkingen van de constructeur) verhogen. Hoewel de Hydractive 3 ophanging de bestuurder niet meer het onvoorwaardelijke comfort van de XM bezorgt, blijven er genoeg elementen aanwezig om de doorwinterde Citroënrijder te bekoren. De filtering van kleine oneffenheden is stilaan vergelijkbaar met die van een wagen met een conventionele ophanging zodat het de grotere putten en bulten zijn die het verschil maken. De veerweg van de C5 is gekrompen ten opzichte van de XM, dus zomaar vol gas over een verkeersplateau rijden (geen probleem met de XM) lukt niet meer. Wie van plan is z’n break op regelmatige basis vol te stouwen of te gebruiken als sleepwagen, heeft aan de Hydractive 3 ophanging in elk geval een goede werkmakker. De laadhoogte is -zoals gezegd- instelbaar, maar je beschikt ook over een constante automatische hoogteregeling tijdens het rijden. Citroën omschrijft het als een ophanging die ongevoelig is voor het gewicht van de lading. Dat klopt niet volledig, want met wat gewicht in de koffer veranderd de aard van de demping wel degelijk (ze wordt iets soepeler), maar de gevolgen op het weggedrag en de wegligging zijn verwaarloosbaar en dat is (eerdere Citroëns en breaks met een optionele niveauregeling buiten beschouwing gelaten) een unicum.

Remmen doet de C5 met schijven rondom, vooraan zijn die geventileerd. De uithouding van het systeem is meer dan behoorlijk. We hebben wel graag dat het systeem wat enthousiaster ‘aanpakt’. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. De feedback die het stuurtje geeft is voldoende voor de gemiddelde bestuurder. De vijfbak met goed gekozen spreiding maakt schakellui rijden mogelijk. De pook zelf glijdt soepel door het duidelijk afgelijnde schakelrooster.

De C5 beschikt over een uitstekende wegligging, neutraal met een lichte neiging tot onderstuur in de bochten, en onverstoorbare rechtuitstabiliteit. Ook de grip van de wielen (voorzien van 215/55 Michelin Pilot Premacy banden), bij het accelereren of remmen, geven we een beoordeling boven de middenmaat. Daardoor blijven de tussenkomsten van veiligheidssytemen als ABS en ESP beperkt. Als ze wel tussenkwamen bleken ze discreet te zijn, vooral het ESP-systeem.

Geef commentaar
comments by Disqus