De Citroën C5 die zowel de XM als de Xantia aflost, valt in de smaak bij het grote publiek. De vijfdeurs met 1.8 benzinekrachtbron werd onlangs nog door VAB verkozen tot ‘Gezinswagen van het Jaar’. Zowel de Xantia als de XM waren in een breakversie te krijgen, dus bij de C5 volgde die ook logischerwijs.
De break wordt aangeboden met 4 benzinemotoren. Een 1.8 16v van 117pk, een 2.0 16v met 138pk, een direct ingespoten 2.0 HPi met 143pk en een 3.0 V6 met 210pk. De goedkoopste benzine kost 22.090 € of 891.108 BEF. De duurste benzinevariant met handbak kost 30.400 € of 1.226.333 BEF. Met de C5, en niet in het minst de break, wil Citroën ook op de alsmaar groeiende leasingmarkt wat meer meespelen. Dan zijn de dieselversies het belangrijkst. Je kan de break combineren met een 2.0HDi met 110pk, of een 2.2HDi met 136pk, die we hier aan de tand voelen. De 2.0HDi is enkel verkrijgbaar in SX-uitvoering met handbak of automaat, en de 2.2HDi valt te krijgen in de SX- en Exlcusive-uitvoering, eveneens met handbak of automaat. De goedkoopste break wisselt voor 24.320 € of 981.066 BEF van eigenaar. De duurste handgeschakelde versie kost 28.050 € of 1.131.534 BEF. De standaarduitrusting van de SX omvat o.a. elektrisch bediende ruiten en spiegels, centrale armsteun achteraan, fluweelij De Exclusive heeft als belangrijkste meeruitrusting lichtmetalen velgen, bumpers en stootlijsten in koetswerkkleur, cruise control, Xenonlampen, houtinleg en een met leder bekleed stuurwiel. De testwagen van dienst was nog van een Pack Audio Hifi (met bediening aan het stuur), metaalkleur en een lederen interieur voorzien. Daarmee komt de totaalprijs op 31.206 € of 1.258.847 BEF.