De Daewoo Matiz werd destijds door Giugiaro, van het designhuis Italdesign, getekend en dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Nog voor de commerciële lancering van de Matiz I, in de zomer van 1998, haalde Daewoo de titel “Mooiste Stadswagen van 1998” binnen. Zowel de Matiz I als II zijn 3,49 meter lang. Dat is 7cm langer dan een Twingo en 12cm korter dan een Ford ka. Met zijn breedte van amper 1,49m is hij smaller dan eender welke concurrent, zelfs een Smart is 2cm breder. De beperkte breedte maakt de Matiz deels goed door een hoogte van 1,5 meter. De MPV-formule die hierdoor ontstaat zorgt voor de ruimte. De vernieuwde Matiz is vooral te herkennen aan de nieuwe snoet, die meer karakter met persoonlijkheid bundelt. Hiervoor werden de motorkap, spatborden en bumper hertekend. Naast de ronde koplampen staan nu de richtingaanwijzers met dezelfde vorm. De bumperstrip werd verbreed en biedt nu niet alleen meer bescherming, maar sluit ook mooier aan bij het nieuwe design van de luchtinlaat. Op de flanken ontdekken we beschermstrips, een welgekomen aanvulling op dit stadswagentje. Dankzij hun hoge plaatsing bieden ze vooral op parking bescherming tegen openzwaaiende deuren. Achteraan valt de verplaatsing van de nummerplaat van de bumper naar de achterklep het meest op. Daardoor kwam meteen extra plaats vrij om een meer verhullende bumper te monteren, die ook een brede stootstrip krijgt. Het hoger geplaatst kenteken maakt handig gebruik om de kofferklep van een handgreep te voorzien. De achterlichten tot slot kregen een nieuwe layout die beter aansluit bij het vriendelijke karakter van de Matiz II.