In het vooronder van onze YRV ligt een 1.3 liter benzine. Hij ontwikkelt 86pk bij 6.000t/min en 120Nm bij slechts 3.200t/min. De DOHC-krachtbron met dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en variabele kleppentiming (DVVT, Dynamic Variable Valve Timing) kwam tot stand door de technologieën van Daihatsu en Toyota te bundelen. In de YRV is de motor goed voor een top van 175km/h en een spurtje tot 100km/h duurt 10,3sec. Volgens het boekje heeft de motor voldoende met 6 liter ongelode benzine per 100km, maar tijdens onze test verstookten we een realistischere 8,2l/100km. Met de 40 liter grote tank kom je dus een kleine 500km ver. Wel even vermelden dat de boordplank geen waarschuwingslampje heeft dat je verwittigt van een slinkende tankinhoud. Laat je dus niet verassen.
De YRV houdt contact met de weg met McPherson veerpoten en helicoïdaal veren. De achtertrein is van het semi-onafhankelijke type en heeft hetzelfde type veren als vooraan. Zowel de voortrein als de achtertrein krijgen een torsieas en een anti-rolstang. Het stuur is vrij licht, maar blijft goed te bedienen. Hoewel het best wat meer feedback had mogen geven merk je toch steeds op welk soort weg je rijdt en wanneer je tegen de limiet aanzit. De YRV is uitgesproken onderstuurd, maar door van het gas af te gaan herwint hij zijn tractie. De 86pk’s zijn trouwens meer dan voldoende voor de voortrein en de 14” wielen met bandenmaatje 175/60 van Bridgestone. De combinatie voortrein/banden houdt het namelijk al snel voor bekeken. Aangepast schoeisel zou dit tractieprobleem gedeeltelijk kunnen verhelpen. Met schijven vooraan en trommels achteraan toont het remsysteem zich uithoudend en heeft niet veel last van fading. De handrem werkt mechanisch in op de trommelremmen. Het ABS komt niet nodeloos tussen, maar is wel luidruchtig. Op de werking is niets aan te merken.
De YRV lijkt op het eerste zicht geplaagd door behoorlijk lange bakverhoudingen, maar daar ondervindt de motor geen hinder van. Hij komt steeds erg potent uit hoek en houdt ervan in de toeren te worden gejaagd. Helaas lust hij dan wel een slok, maar door het geboden rijplezier vergeet je dat al gauw. Ook laag in de toeren verloopt alles erg vlot en de YRV doet dit steeds zonder morren. Wie al die handgeschakelde versnellingsbakken toch niet zo ziet zitten, kan ook kiezen voor de automaat. Die telt vier verhoudingen en heeft daarenboven een Steermatic-functie. Die houdt in dat je via knoppen op het stuurwiel kan op- en afschakelen.