Fiat heeft in zijn productieapparaat eindelijk de discipline gevonden om producten af te leveren waarvan de afwerking het jaar 2002 waardig is. In het interieur gaan ze nog een stapje verder, want met wat ongetwijfeld Duitse inspiratie breekt de Stilo met de rest van het Fiat-gamma. Minder fantasie in het design, maar meer denkwerk in de opstelling. Slechts enkele details zijn aan de aandacht van de ingenieurs ontsnapt. Het interieur is ruim en gerieflijk en blijft toch wat dichter bij dat van een semi-monovolume aanleunen. De 80 dieselpaarden onder de kap kwijten zich, in combinatie met een prettig schakelende bak, opvallend goed van hun taak zonder ooit dorstig te worden. Juist omdat de bollebozen bij Fiat carte blanche kregen en een volledig nieuw platform konden ontwikkelen, vinden we de inefficiënte ophanging een misser. Daar was de inspiratie beter uit Frankrijk dan uit Duitsland gekomen. Zeker is ook dat de Stilo zo afgeladen vol zit met veiligheidsvoorzieningen dat de concurrentie er nog niet goed van is.