De 2.0 TDCi-motor van de nieuwste Mondeo diesel is afgeleid van het gekende 1998cc dieselblok met vier cilinders in lijn. De versies met 90 en 115pk maken gebruik van een directe elektronische brandstofinjectie, terwijl de versie met 130pk voorzien is van een Common-rail directe inspuiting. Het maximale vermogen komt vrij bij 3.800t/min. De maximale trekkracht bedraagt 325Nm en is reeds bij 1.800t/min. ter beschikking. De vijfdeurs is daarmee tot 200km/u snel. Het spurtje naar 100km/u kan in net geen 10 seconden. Da’s behoorlijk pittig voor een gezinswagen. De krachtbron pikt vlot op vanaf 1.500 omwentelingen per minuut en trekt zonder morren door tot hoog in de toeren. De Mondeo toont zich uiterst geschikt voor het afleggen van grote trajecten, ook aan hogere snelheden. In de lange vijfde versnelling rij je 140km/u bij amper 3.000t/min. Als de naald van de toerenteller voorbij 3.500t/min wijst, rij je al meer dan 170km/u en ook dat kan de diesel gemakkelijk langere tijd aanhouden. Vooral het gemak waarmee de Mondeo, ongeacht de aanvangsnelheid, accelereert maakt van de diesel een prettig te rijden auto. Op papier is hij behoorlijk sportief, en dat vertaalt zich perfect naar de realiteit. Het verbruik blijft binnen de perken; Ford spreekt over 6 liter en veel meer hadden we inderdaad niet nodig.
De koppeling is relatief zwaar, maar uitstekend te doseren. Schakelen gaat snel en precies want het pookje heeft een vrij korte slag en een zuivere geleiding. Ford slaagt erin bijna alle typische dieselkenmerken buiten te houden. Het prettig in de hand liggende pookje is volledig trillingsvrij, zelfs als je je hand erop laat rusten, en ook in de koppeling voel je niets van de trillingen van de motor. Iets minder goed scoort de diesel qua geluidij hij klinkt weliswaar niet zo rauw als de TDI-motoren van VAG, maar er zijn merken die romiger klinkende diesels maken. Met name bij een koudstart is rauw dieselgekletter niet uit de lucht. Het verdwijnt als de motor op temperatuur komt en steekt dan enkel nog bij de acceleraties de kop op.
Onafhankelijk opgehangen wielen, met McPherson veerpoten vooraan en een Quadrilink ophanging achteraan, zorgen voor het wegcontact. Ze is efficiënt en onderstreept omwille van de stugge demping nog eens het sportieve karakter van de Mondeo. De bekrachtiging van het stuur is wat zwaarder en directer dan we bij dit type wagens gewend zijn, en het rempedaal geeft eveneens veel feedback. Mede dankzij het uitstekende 205/55/R16 rubber van Goodyear moet je echt snel gaan om het de Mondeo in de bochten lastig te maken. We zijn er zeker van dat je zo goed als alle rechtstreekse concurrenten kan afschudden, als je dat met een gezinswagen al zou willen natuurlijk. Op de limiet neigt het model naar onderstuur. Zin om te oversturen heeft de nieuwe Ford niet.