De huidige Mondeo werd in 2000 gelanceerd als opvolger van de niet echt bijster gesmaakte eerste Mondeo die in 1993 de Sierra opvolgde en al in 1996 een facelift kreeg. De huidige versie is nog steeds krijgen in drie verschillende koetswerkuitvoeringen. Er is de in onze contreien minder gesmaakte vierdeurs, de vijfdeurs, en een break die bij Ford als Clipper door het leven gaat. De vier- en vijfdeursmodellen leunen bij deze laatste Mondeo opvallend dicht bij elkaar aan, het gaat niet verder dan een iets langere kofferklep en een bijgevolg wat steilere achterruit.
Ford voorziet voor alle modellen drie afwerkingsniveaus. In volgorde van uitrusting is dat Ambiente, Trend en Ghia. Tot de basisuitrusting behoort o.a. manuele airco, elektrisch bediende ruiten vooraan, radio/cassette en een gedeeld neerklapbare achterbank. De Trend krijgt in het interieur metaalkleurige accenten, elektrisch verstelbare spiegels, mistlampjes, een lederen stuurwiel en een armsteun op de achterbank. In de topuitvoering, Ghia, ruil je de metaalkleurige details voor imitatiehout en krijg je verder nog lichtmetalen velgen, automatische airco, radio/cd, boordcomputer en cruise-control.
Ford biedt de huidige Mondeo aan met 5 verschillende benzinemotoren. Van de 1.8 is er een versie met 110 en één met 125pk, er is een 2-liter met 145pk, een 2.5l V6 met 170pk en een 3.0 V6 met 226pk. De prijs varieert daarbij van 19.900 € voor de goedkoopste variant tot 38.400 € voor de sportieve ST220. Alle motoren worden aan een handbak gekoppeld, maar voor de 2-liter en de 2.5-liter V6 kan je opteren voor een automaat. Bij de diesels heb je keuze uit 3 verschillende motoren; allen met een inhoud van 2 liter. Er is een TDdi van 90pk, een TDdi van 115pk en een nieuwe TDCi van 130pk die hier op de testbank staat.
De testwagen is een vijfdeurs in Trend-uitvoering. Die kost standaard 22.800 €. Optioneel werd het model voorzien van een Comfort Pack Trend (met snelle voorruitontdooiing, automatische airco en radio/cd), 16-duims lichtmetalen velgen met 9 spaken en metaalkleur. Het pack kost 880 €, de velgen 370 € en voor de lak moet je 440 € betalen. Logischerwijs komt de prijs van de testversie dan op 24.490 €. Dat is niet merkbaar meer of minder dan je bij de concurrentie (o.a. Volkswagen Passat, Renault Laguna, Citroën C5, Opel Vectraij) betaalt.