Geheel volgens traditie werd de Mondeo in vergelijking met zijn voorganger wat groter. De lengte komt nu op 4,73m, terwijl hij 1,81m breed en 1,42m hoog is. Dat is vooral in de lengte en de breedte enkele centimetertjes meer dan het gemiddelde in het segment, al zullen de nieuw te lanceren auto’s -de nieuwe Vectra voorop- dat gemiddelde ongetwijfeld snel omhoog trekken. Het lijkt dat Ford daarop anticipeert.
Styling was zowat het grootste probleem van zijn voorganger. De vorige Mondeo was zo onopvallend dat je er bijna kon doorkijkenij De ontwerpers bij Ford gooien het dan ook terecht over een andere boeg. De huidige versie is anders. De inspiratie voor het nieuwe design haalde Ford duidelijk bij de -we gaan het tijdens deze test nog zeggen- Duitse concurrentie. Men neme de bolle daklijn van de VW Passat, de koplampen van de Bora, de achterkant van de Mercedes C-Klasse, mixen de hele handel door elkaar en serveren met een New-Edge sausje (voor o.a. het rooster en de scherp afgelijnde omlijsting van de wielkassen) en... klaar is kees. Op zich is er niks mis mee, en we kunnen enig leentjebuurspelen aan elk merk aansmeren, maar heel misschien is Ford er wat ver in gegaan. De nieuwe Mondeo ‘staat’ er in elk geval meer dan zijn voorganger. De bolle vormen hebben plaats geruimd voor strakkere lijnen die het model een merkbaar sportievere uitstraling geven. Duidelijk werd ook aan de afwerking aandacht besteed. We hebben geen foutjes gevonden.