Beide testwagens waren voorzien van een dieselmotor met directe injectie volgens het common-rail systeem maar toch zijn er een groot aantal verschillen tussen beide motoren, om te beginnen de cilinderinhoud die 2,0l bedraagt in de Citroën en amper 1,5l in de Renault. Deze laatste beschikt over een niet zo spectaculaire 65pk in de hier geteste versie maar dankzij een bolvormige inspuitkamer weet hij toch een zeer aangename 160Nm koppel te leveren, genoeg om vlot met het verkeer mee te kunnen. Uiteraard is dit geen maat voor de Citroën die met zijn 90pk en 205Nm met gemak de Renault overtroeft. Dit gevoel wordt nog versterkt door de zeer aangenaam schakelende versnelingsbak waarin - in tegenstelling tot die van de Kangoo - geen trillingen te voelen zijn. In 1e en 2e versnelling geeft de Renault trouwens de indruk niet echt volledig tot zijn recht te komen, iets waar de Berlingo geen last van blijkt te hebben. Vanaf de 3e versnelling komt in de Kangoo echter plots het koppel opzetten, wat veel goedmaakt. Ook in een zuivere optrekoefening naar 100km/h weet de Berlingo goed zijn mannetje te staan met een tijd van 12,3s terwijl de Kangoo daar een respectabele 16,3s over doet.
Wat de versnellingspook van de Berlingo betreft zijn we minder lovend daar een ordinaire rubberen bal niet echt plezierig in de hand ligt. De Kangoo toont zich hierin veel aangenamer. Het motorlawaai wordt, rekening houdend met het type wagen, vooral in de Berlingo goed in toom gehouden.
Zoals we al vermeldden onder het kopje interieur bieden beide ophangingen een veercomfort dat menig middenklasser naar de kroon steekt. Wat we daar niet bij vermeldden was het feit dat de ingenieurs er daarnaast ook nog eens in geslaagd zijn een meer dan gezonde wegligging tevoorschijn te toveren : putten en richels worden zonder de minste moeite verteerd, en dit zowel aan hoge als aan lage snelheden. Op dit gebied zijn beide modellen echt aan mekaar gewaagd met misschien een lichte voorsprong voor de Citroën.
Het stuurwiel van de Berlingo bleek net iets communicatiever te zijn dan dat van de Kangoo hoewel ook hier geen echt grote verschillen te merken zijn. Beide wagens worden trouwens standaard voorzien van een stuurbekrachtiging, iets wat gezien de dieselmotoren in het vooronder geen overbodige luxe is.
Door de hoge opbouw is dit wagentype sowieso gevoeliger aan zijwind hoewel het in geen van beide modellen ooit storend wordt : mede door de uitstekende wegligging weet vooral de Berlingo deze invloeden uit te wissen.
In snel genomen bochten gaat de Kangoo een beetje meer hangen dan zijn rivaal zonder dat dit gevolgen heeft voor het weggedrag. Waarschijnlijk is dit deels te verklaren door het feit dat het hier om een verlengde versie ging die een toch aanzienlijke achteroverhang heeft.