Deze Civic is korter dan de vorige driedeurs, maar dat wil niet zeggen dat hij minder ruim is. De neus is korter en de wielen staan meer op de hoeken. Bovendien stopte Honda de brandstoftank op een erg plaatsvriendelijke manier weg. Daardoor werd het mogelijk om een volledig vlakke vloer te creëren. Om die vlakke vloer volledig uit te buiten verhuisde de pook zelfs naar het dashboard. De opstelling van het pookje wordt je erg snel gewoon, zelfs in die mate dat je je afvraagt waarom dat niet vaker wordt gedaan. Bovendien nodigt het uit tot sportieve schakelmanoeuvres en dat gaat perfect dankzij de korte en lichte schakelbewegingen. Toch koos Honda voor een traditionele opstelling van de handrem. Die is omringd door een gigantisch bergvak en een aantal bekerhouders. Het plaatsaanbod ‘voelt’ in deze Civic anders en ruimer aan dan in een wagen met meer traditionele afmetingen. In de koffer is plaats voor 315 liter bagage (370l voor de vijfdeurs).
Wie een goede rijhouding zoek merkt meteen dat de Civic met goed steunende, maar nogal harde, voorstoelen uitpakt. De bestuurderzetels is in de hoogte regelbaar door de hellingsgraad van het zitkussen in te stellen. Qua zitpositie lukt het dus wel, maar het is daarom extra spijtig dat het stuur enkel in de hoogte instelbaar is. Of je nu klein of groot bent, het staat steeds wat ver weg en dat betekent dat je de stoel verder naar voor moet schuiven, waardoor je bovenbenen minder ondersteund worden. Toch is de rijhouding bevredigend. Honda besteedde heel wat aandacht aan de afwerking en de pasvorm van de verschillende interieurpanelen en dat zie je aan de erg nauwe naden.
Inzake ophangingskwaliteit zet de zevende Civic een grote stap in de goede richting, maar de referenties ter zake in dit segment laten toch zien dat het beter kan. De ophanging is wat aan de harde kant voor een kleine gezinswagen -zeker voor de 1.4- en de filtering van dwarsnaden en andere wegoneffenheden is daardoor wat droog. Er is geen sprake van nervositeit. De meer dynamische groep mensen die met de Civic geviseerd wordt, zal in de afstelling wellicht geen graten zien. Op het gebied van geluiddemping is de Civic geen pottenbreker. Tegen lage snelheden en lage toerentallen toont hij zich nog erg stil, maar zodra de prestaties worden aangesproken stijgt het aantal decibels snel. Op autostrades maak je al snel een kleine 4.000t/min en dat hoor je. We sluiten ons hoofdstukje Interieur af met een boodschap over de airco. Die levert erg snel keurig en stil werk. Met de automatische airco uit de 1.6 ES hoef je je dan ook niets meer aan te trekken van eventuele ontwasemingsproblemen.