In het interieur is het centraal op het dashboard geplaatste pookje nog steeds het eerste dat opvalt. Dat creëert meer ruimte voor bergvakjes op de volledig vlakke vloer tussen de voorzetels (en er wordt handig gebruik van gemaakt), maar zorgt ook voor een kleinere afstand tussen pook en stuur, waardoor je het stuur dus langer met beide handen kan vasthouden bij het schakelen. De Type-R heeft een specifieke aankleding. Het pookje heeft een schakelpookknop uit aluminium, het centrale medaillon in het dashboard waarop de voornaamste functies (zoals de bediening voor de radio-cassette, de verwarmingij) gegroepeerd zijn, heeft een aluminiumlook en de achtergrond van de wijzerplaten is crèmekleurig. Vooraan plaatste de constructeur uitstekend steunende kuipzetels, die ondanks hun opmerkelijk goede steun toch maar van zijdelingse steunkussens zijn voorzien die 1,5cm hoger zijn dan bij het standaardmodel zodat in- en uitstappen geen onoverkomelijk obstakel wordt. Het interieur krijgt een specifieke stof- alcantara bekleding. Het alcantara heeft als voordeel dat het toch een zekere klasse en sportiviteit uitstraalt, terwijl het niet zo glad is als leder en de inzittenden dus beter op hun plaats houdt.
Vooraan heb je dankzij de uitgebreide instellingsmogelijkheden van de bestuurderszetel en de hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel in een mum van tijd de juiste rijhouding gevonden. Alle bedieningsinstrumenten zitten op de juiste plek en de plaatsing van het pookje went ontzettend snel. Allemaal goed nieuws dus. Achteraan is het spijtig genoeg een ander verhaal. Er is plaats voor 2 personen (een zitplaats in het midden is niet voorzien). Dankzij de grote deuren valt de instap naar achter nogal mee, maar enkel de passagierszetel vooraan is van een terugklapfunctie met geheugen voorzien en dat is jammer. De achterbank zelf bleek onvoldoende gewelfd waardoor de achterpassagiers als het wat sneller gaat enkel door de gordel op hun plaats gehouden worden. Achteraan werden ook geen hoofdsteunen gemonteerd. In een auto waar je aan een zachte streling van het gaspedaal al een whiplash kan overhouden, vinden we dat een serieus mankement. De bagageruimte is met 317l behoorlijk groot.
Net als bij de eerder geteste 1.4 en 1.6, kunnen we niet anders dan positief zijn over de afwerking. Ook met de nog straffere ophanging van de Type-R blijft het interieur volledig gevrijwaard van kraakjes en piepjes. De gebruikte kunststoffen voelen goed aan zien er goed uit (doorgaands scoren de Japanners wat minder op dat punt). De Civic kan dus de vergelijking met de Europese concurrenten aan.