Honda heeft de C-RV afgelost. Hoog tijd want het huidige model werd al in maart 1997 op de Europese markt geïntroduceerd en de marktintroductie in thuisland Japan dateert zelfs al van eind 1995. Het eerste volledige verkoopsjaar van de eerste C-RV, 1998, bracht Honda in Europa 37.895 stuks aan de man. Die prestatie werd sindsdien niet meer geëvenaard maar de constructeur wil daarin verandering brengen. Er wordt gemikt op een verkoop van 30.000 stuks tijdens het eerste jaar en 40.000 eenheden tijdens de daaropvolgende jaren. Geen makkelijk te halen doelstelling als je weet dat Honda in 1997 als een van eersten een SUV aanbood. De populariteit van de allesdoeners is de afgelopen jaren gestegen, maar de concurrentie is meer dan evenredig hard geworden. Honda’s nieuwste zal zich dus staande moeten houden tussen de Nissan X-Trail, Toyota RAV-4, Renault Scenic RX4, Mazda Tribute, Hyundai Santa-Fé, Land-Rover Freelander en Subaru Forester.
De basisversie van Honda’s SUV is de 2.0i S, die kost 22.570 €. Da’s gemiddeld want net iets minder als de X-Trail 2.0 Comfort (22.700 €), veel minder dan de Land-Rover Freelander (22.940 met een 1.8l benzinemotor), maar wel wat duurder dat de Toyota RAV-4 2.0 (20.860 €) of de Subaru Forester 2.0 (20.475 €). Standaard is de C-RV uitgerust met centrale vergrendeling, hoofdsteunen achteraan, armleuningen in het midden achteraan en aan de voorzetels, achterdeur met apart openende achterruit en elektrisch bediende ruiten rondom. De C-RV 2.0i LS doet daar voor ten minste 24.140 € manuele airco, reservewieldeksel in kunststof, gelakte bumpers en radio/CD-speler bovenop. Testmodel en topuitvoering is de 2.0i ES. Die heeft ook nog eens recht op gelakte beschermlijsten op de flanken, 16-duims lichtmetaal, mistlichten vooraan, een laadscherm, zijspiegels in koetswerkkleur en automatische airco. Die kost minstens 25.530 €. Vermeerderd met de prijs van de metaalkleur (450 €) komt de prijs van de testwagen dus op 25.980 €.