Met de nieuwe Jazz zet de Japanse constructeur eens te meer de aanval in op het segment van de compacte wagens. De Jazz is in dat segment de feitelijke opvolger van de Logo, maar die werd niet echt gesmaakt en de constructeur liet dan maar de naam vallen en rakelde de naam Jazz (er was eerder al een compacte Honda met die naam) terug op. Samen met de introductie van dieselmotoren op de rest van het gamma, de Civic op kop, moet de nieuweling ervoor zorgen dat de constructeur in Europa terug voet aan de grond krijgt. Honda stelt voor dit jaar een verkoop van 1.000 stuks voorop. Een haalbare kaart als je weet dat van de Logo in ‘99 ook al bijna 600 stuks werden verkocht en het Autosalon van Brussel alvast voor een bliksemstart zorgde. Tijdens deze eerste verkoopsmaand verkochten de dealers en de salonverkopers samen al 200 stuks.
Honda plaatst de Jazz in het B-segment, dat is in ons land goed voor ongeveer één vijfde van de verkopen, al leunt de wagen door de prijs en de afmetingen wel erg dicht bij het C-segment aan. Onder de kap ligt altijd een 1.4l viercilinder benzinekrachtbron. Je hebt keuze uit drie verschillende afwerkingsniveaus: S, LS en ES. Het kostenplaatje voor de S bedraagt 12.370 € (499.000 BEF) en die is al van alle noodzakelijke uitrusting voorzien. De LS biedt vooral meer comfortuitrusting. We hebben het dan over een Radio-CD, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten voorin, in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en manuele airco. Uiterlijk is deze versie te herkennen aan de in koetswerkkleur uitgevoerde spiegelbehuizing. De LS kost 13.960 € (563.145 BEF). De best uitgeruste versie is de ES. Die heeft ook achteraan recht op elektrisch bediende ruiten, krijgt lichtmetalen 15-duimsvelgen en deurhandgrepen in koetswerkkleur. Die kost 15.000 € (605.098 BEF). Onze testwagen was in LS-uitvoering. Met metaalkleur als enige optie komt de prijs daarvan op 14.310 € (577.264 BEF).