Met de S2000 trakteerde Honda zichzelf voor z’n de vijftigste verjaardag (1948 Ő 1998) op een pracht van een cadeau. Nu, nog niet eens drie jaar na de lancering op het Autosalon van Genève in 1999, onderging het model een subtiele facelift. Voor ons het geknipte excuus om de sportwagen eens aan de tand te voelen.
Honda levert de S2000 eigenlijk maar in één uitvoering. Die heeft dan wel meteen radio/cd, lichtmetalen velgen, Xenonlichten, lederen interieur, sportzetels, koplampsproeiers, elektrische ruiten en een elektrisch bedienbare kap. Die standaarduitvoering kost 34.680,30 €. De tweede uitvoering in Honda’s prijslijst heeft airco als enige verschil en dat is dus iets dat ze net zo goed in de optielijst zouden kunnen zetten. Voor 1.264,26 € dan, want dat is met een catalogusprijs van 35.944,56 € het verschil. De enige andere optie is metaalkleur, voor 532,97 €. Onze test-roadster was van beide voorzien en kost daardoor 36.477,53 €. Dat is een prijs die de sowieso al schaarse concurrentie, rekening houdend met het vermogen van 240pk en de uitrusting, niet kan kloppen. Een Alfa Romeo Spider 3.0 V6 Lusso (218pk) kost al 37.100 €, een Audi TT Quattro Attraction met 1.8 turbo met 225pk kost 38.070 € en Mercedes is zelfs niet te beroerd voor z’n SLK met 3.2l V6 met 218pk -met wegklapbaar metalen dak weliswaar- 43.439 € te vragen. Enkel BMW helpt je op weg voor minder geld; de Z3 3.0i met 231pk is immers verkrijgbaar vanaf 35.500 €, maar we moeten er eerlijkheidshalve bij vermelden dat de Z3 Őal lang niet meer de jongste- binnenkort vervangen wordt door de Z4 en dat je het prijskaartje ervan met een vergelijkbare uitrusting evengoed nog ziet aandikken tot net geen 40.000 €. Bij prestigemerk Porsche hebben de Boxster in de cataloog staan. Die gaat in de vernieuwde versie met 228pk minstens 43.923 € kosten, al heb je minstens een Boxster S van 51.909 € nodig als je aan de bumper van de S2000 wil blijven hangen...
Dat alles wil niet zeggen dat er, afgezien van individuele smaak, ook geen andere eigenschappen zijn die de balans in het voordeel van een concurrent kunnen doen overslaan, maar op papier is de S2000 alvast niet te kloppen.