De 1997cc viercilinder in lijn benzinekrachtbron heeft vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en een motorblok en cilinderkoppen uit aluminium. Die ontwikkelt 136pk bij 6.000t/min en 190Nm bij 4.100t/min. Het spurtje naar 100km/u kan daarmee theoretisch in 11,2sec terwijl de topsnelheid 185km/u bedraagt. Op papier is het daarmee de snelste Phedra. De praktijk is anders want als je écht snel vooruit wil, moet je de combinatie onrealistisch hoog in de toeren houden. Als er normaal gereden wordt moet de benzine zelfs in de 2.0JTD zijn meerdere erkennen omdat die een pak meer koppel heeft. Let wel, de motor leent zich uitstekend tot een gezapige rijstijl. Steeds discreet en ook bij lagere snelheden gewillig. Dat hernemingen met een 2-liter benzine zijn sterkste kant niet zijn kan je met een voertuig van dit formaat, met een groot frontaal oppervlak en een leeggewicht van 1645kg redelijkerwijs niet verwachten. De handbak schakelt soepel al vinden we het gevoel soms wat rubberachtig en de schakelwegen met name tussen de eerste twee veel gebruikte versnellingen te lang. Voor deze combinatie, met de handgeschakelde vijfbak, heeft Lancia het over een gemiddeld verbruik van 9,1l/100km. Niet eens zo slecht als het in de praktijk haalbaar zou zijn en dat is volgens ons helaas niet het geval. Zelfs op de autostrade aan gematigde snelheden geraakten we nooit onder 10l/100km. Met een pluim op het gaspedaal, omdat de auto zich tot een dergelijke rijstijl leent, strandden we voor de gemengde cyclus uiteindelijk op net geen 13l. Dan sta je met 80l in de tank steeds na 600km aan een benzinepomp.
De ophanging van de voorloper werd grotendeels behouden en bestaat dus nog steeds uit een PcPherson systeem vooraan en een vervormbare transverse achteraan. Aanpassingen zijn wel gebeurd om de rolneigingen gevoelig te beperken. De filtering van oneffenheden is comfortabel zolang die niet te groot zijn. De koets reageert in vergelijking met de beste concurrenten abrupt als het nemen van grote hindernissen zoals verkeersplateaus of spoorwegoverwegen niet door een voldoende grondige vertraging worden voorafgegaan. Anderzijds kan je met deze voorspelbaar naar onderstuur neigende monovolume wel eens wat sneller door de bocht en blijft het hellen, schommelen en wiegen steeds opmerkelijk goed onder controle. Motor, rij- en rolgeluiden worden afdoende gedempt en als je je aan de in België geldende maximumsnelheden houdt zal ook windruis nauwelijks hoorbaar zijn. Het remvermogen is voldoende voor het beoogde gebruik.