De 323 beschermt zijn inzittenden door middel van 2 frontale en 2 zijdelingse airbags. De passagierszetel is voorzien van een bezettingsdetectie. Zo ontplooit de airbag niet onnodig wanneer er niemand zit. Ook de pyrotechnische gordelspanner wordt dan buiten werking gesteld. Iedereen zit vastgeklikt met een driepuntsgordel, waarvan de exemplaren vooraan zijn voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers. De Mazda stopt met schijven rondom, de voorste zijn geventileerd. Het ABS werd gekoppeld aan een elektronische remkrachtverdeler. In tegenstelling tot de 1.6 en 2.0 benzine in TRSi-uitvoering heeft de diesel geen recht op de anti-spincontrole en het dynamisch stabiliteitscontrolesysteem (op de 2-liter). Op de goedkoopste modellen in i-afwerking werden de passagiersairbag, de zijdelingse airbags en het ABS met EBD achterwege gelaten. Op die versies is een Safety Pack (dat de geschrapte veiligheidsvoorzieningen omvat) in optie verkrijgbaar voor 45.000 BEF of 1.116 EUR. Uiteraard zitten er ook nog verstevigingsbalken in de deuren en de achterbank is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Voor de veiligheidskooi gebruikt Mazda het ‘Triple H-concept’. Dat zorgt voor een grotere stevigheid zodat de inzittenden beter worden beschermd bij een ongeval.