Het eerste wat ons opvalt als we plaatsnemen in het interieur is het gebruik van uitstekend ogende, moderne materialen. Geen evidentie bij een Japanner, al worden er steeds meer inspanningen geleverd om te voldoen aan de normen van de op dit vlak verwende Europese gebruikers. Een ideale zithouding vinden is kinderspel, want zowel de stoel als het prettig aanvoelende stuurwiel laten zich in de hoogte en de diepte verstellen. Verder heeft het interieur alles van dat van een uitstekende kilometervreterij de voorzetels ondersteunen het lichaam goed, zowel zijdelings als op de onderrug, de lay-out van het dashboard is overzichtelijk en alle bedieningselementen zitten daar waar we ze verwachten. Op de relatief horizontaal geplaatste achterbank heb je in de breedte plaats voldoende voor 3 personen terwijl je in de lengte gemakkelijk 1,85m moet kwijt kunnen. Het zou ons eveneens verbazen moest de beschikbare knie- en voetruimte ooit problematisch worden.
Achter de achterbank is er ruimte voor 492l bagage. Net iets minder dan bij de vierdeurs die een koffer van exact 500l heeft. Doorladen is bij de vijfdeurs wel extra handig want in de kofferwand zit aan elke kant een hendel waarmee je telkens één van de twee ongelijke delen van de neerklapbare achterbank kan platleggen. Gewoon even trekken en je hebt zonder inspanning in een kwestie van seconden een volledig vlakke laadvloer. De bank opklappen moet je manueel doen al is ook dat met het “smart-fold” zetelsysteem een fluitje van een cent.
Mazda heeft ook aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Daardoor blijft het in het interieur gevrijwaard van storend dieselgebrom, met uitzondering van een koudstart en heftige acceleraties, en worden ook omgevingsgeluiden efficiënt gestopt. Het windruis dat vanaf 140km/u rond de spiegels de kop opsteekt is niet erger dan bij een gemiddelde concurrent, het wordt alleen niet door motor- of rijgeluiden gecamoufleerd. Isolatie van de wielkasten is klassiek een teer punt bij Japanners en het enige dat ook hier nog voor verbetering vatbaar is, ondanks goed gedempte ophangingsgeluiden. Het interieur zelf blijft volledig vrij van kraakjes, piepjes of gerammel. Concludeer dus dat ook voor het interieur een hoge afwerkingsstandaard wordt gehanteerd.