De Mazda 6 beleefde z’n Europese première op het Autosalon van Genève van dit jaar. Een belangrijk model voor Mazda, dat het op de Europese markt niet zo goed doet en nood heeft aan een opsteker. De nieuweling krijgt niet de taak de betrouwbare maar op z’n zachts gezegd weinig begeesterende 626 op te volgenij de 6 moet hem doen vergeten. Aan het gamma zal het alvast niet liggen. De constructeur biedt de nieuweling aan met 4 of 5 deuren en er is ook nog een trendy break met de even trendy “sports@wagon” benaming, er zijn drie benzinemotoren en twee moderne diesels. Vooral dat laatste is van cruciaal belang in een marktsegment met een moordende concurrentie (Renault Laguna, Citroën C5, Volkswagen Passat, Opel Vectra, Audi A4, Ford Mondeo, Peugeot 406, Nissan Primeraij) waarin 6 op 10 wagens geleased wordt en niet minder dan 8 op 10 wagens een diesel is.
Wil je toch een benzine onder de kap, dan kan je kiezen uit een 1.8 van 120pk, een 2.0 van 140pk of een 2.3 met 166 paarden. Dieselen kan met een 2.0CDVi met 120 of 136pk. Op papier uitstekende waarden én net als de meeste benzineversies van de 6 tot 2004 eveneens fiscaal aantrekkelijk want beide dieselkrachtbronnen voldoen aan de Euro4 norm (behalve de sports@wagon CDVi 136pk). Je kan dus rekenen op een korting op de BIV. De diesels kan je daardoor tot eind 2003 kosteloos inschrijven. Mazda heeft in het totaal niet minder dan 15 benzineversies in de catalogus staan, met een prijs tussen 19.999 € en 35.799 € en 8 dieselvarianten waarvan de prijs varieert tussen 21.499 € en 31.099 €.
De constructeur biedt drie uitrustingsniveaus aan; Si, TSi en TRSi. Het Si basisniveau geeft je recht op manuele airco, elektrisch bediende spiegels en ramen vooraan, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, audio-installatie, meegespoten bumpers en een zwarte bekleding in stof. Bij de TSi wordt de manuele airco vervangen door een automatische, krijg je eveneens elektrisch bediende ramen achteraan, een lendensteun op de bestuurderszetel, cruise-control, armsteunen voor- en achteraan, gelakte spiegelbehuizing, lederen stuurwiel en mof rond de versnellingspook, stuurbediening voor de geluidsinstallatie, een boordcomputer en een grijs fluwelen interieur. Het topniveau komt met verwarmde en elektrisch verstelbare voorzetels, elektrisch zonnedak, 17-duims aluminium velgen, een Bose geluidssysteem, DVD-navigatiesysteem en een lederen interieur. Wij reden met de 2.0 CDVi met 120pk in TSi-uitvoering. Standaard kost die 23.399 €. De testwagen komt met optionele metaallak (330 €) en het DVD navigatiesysteem (2.300 €) op 26.029 €.